Πατέρας Ευάγγελος Γκιουζέλης – Η Αγάπη κατά τον Ιωάννη Χρυσόστομο
Ανοίγοντας μια νέα σελίδα άρθρων με πνευματικό περιεχόμενο πιστεύουμε πως θα ήταν καλό να αρχίσουμε κατ΄ αλφαβητική σειρά μια προσπάθεια προσέγγισης όσων αναλύει ο Μεγάλος Πατέρας της Εκκλησίας μας και Οικουμενικός Διδάσκαλος, ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.
Ανοίγοντας μια νέα σελίδα άρθρων με πνευματικό περιεχόμενο πιστεύουμε πως θα ήταν καλό να αρχίσουμε κατ΄ αλφαβητική σειρά μια προσπάθεια προσέγγισης όσων αναλύει ο Μεγάλος Πατέρας της Εκκλησίας μας και Οικουμενικός Διδάσκαλος, ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.
Ανοίγοντας μια νέα σελίδα άρθρων με πνευματικό περιεχόμενο πιστεύουμε πως θα ήταν καλό να αρχίσουμε κατ΄ αλφαβητική σειρά μια προσπάθεια προσέγγισης όσων αναλύει ο Μεγάλος Πατέρας της Εκκλησίας μας και Οικουμενικός Διδάσκαλος, ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.
Μια πρώτη και κύρια λέξη που αναλύει ο ι. Πατήρ είναι Η ΑΓΑΠΗ. Λέξη που στο διάβα των αιώνων έκανε και κάνει εντύπωση. Πολλοί μίλησαν με ενθουσιασμό και πάθος γι΄ αυτή, αλλά όσο κι αν προσπάθησαν φιλοσοφώντας να παρουσιάσουν κάτι, τόσο έπεφταν σε απόγνωση διότι δεν καταλάβαιναν το αληθινό της νόημα. Έπρεπε να έλθει Εκείνος που είναι η όντως Αγάπη – διότι από αγάπη δημιούργησε τον κόσμο- και να γίνει άνθρωπος, ώστε να ανεβάσει τον άνθρωπο εκεί απ΄ όπου εξέπεσε. Αυτός με το επί γης κήρυγμά Του δίδαξε την αληθινή Αγάπη: “Ιδού εντολήν καινήν δίδωμι υμίν, ίνα αγαπάτε αλλήλους” (Ιωαν. 13, 34). Δηλ. “Σας δίνω καινούργια εντολή, να έχετε δηλ. αγάπη μεταξύ σας”.
Αφού ο πρώτος διδάξας είναι Εκείνος, που είναι η αληθινή Αγάπη, ο ίδιος έδωσε και το φωτισμό στους Αγίους να δώσουν το αληθινό νόημά της στους συνανθρώπους τους. ΄Ενας απ΄ αυτούς είναι και ο ι. Χρυσόστομος. (στο εξής ι. Χ. ) Ασχολήθηκε ο ι. Χ. με την Αγάπη και της απέδωσε πολλούς χαρακτηρισμούς: απ΄ αυτούς τους χαρακτηρισμούς θα αναφέρουμε ενδεικτικά κάποιους: Την ονομάζει ασφάλεια και ρίζα όλων των αγαθών , ” … παραμυθείται αυτήν (ο Ιησούς) πάντων των αγαθών ρίζαν τε και ασφάλειαν περιβάλλων αυτοίς, την αγάπην…” δηλ. ο Χριστός παρηγορεί περιφρουρώντας αυτούς με την αγάπη που είναι η ρίζα και η ασφάλεια όλων των αγαθών. Δεν περιορίζεται ο ι.Χ. στο ότι η Αγάπη είναι η ρίζα όλων των αγαθών, αλλά και η ασφάλεια δε φτάνει δηλ. κάποιος να έχει έμφυτη την αγάπη (ριζωμένη), αλλά να εξασφαλίζει μέσω αυτής εκείνα τα αγαθά, που θα ωφελήσουν το συνάνθρωπο. Το να λέω ότι αγαπώ κάποιον αλλά δεν δείχνω έμπρακτα αυτό το συναίσθημα, τότε είναι σαν να προσφέρω για δώρο ένα κουτί περιτυλιγμένο καλλιτεχνικά με κορδέλα και πολυτελές χαρτί, αλλά μέσα είναι άδειο, κενό!! Δεν εννοείται ως ζεστή πνευματική σχέση τέτοιου είδους αγάπη. Αλλά παραμένει ένας ξερός απόηχος κυμβάλου αλαλάζοντος, που δεν προσφέρει καμία ευχαρίστηση στην αίσθηση της ακοής παρά μόνο το να δημιουργεί εκνευρισμό. Και μάλιστα ο πνευματικός εκνευρισμός είναι μια παράλυση της ψυχής δημιουργώντας της πνευματική αδράνεια φτάνοντας μερικές φορές στον πνευματικό θάνατο.
Προχωρεί ακόμη πιο πέρα και την ονομάζει “κορωνίδα των αρετών και ανακεφαλαίωση των αγαθών … είναι η ρίζα και η πηγή αυτών, καταργεί τους πολέμους και τις φιλονικίες, μας χαρίζει τον ουρανό και απερίγραπτα αγαθά. Και εκείνη πάλι είναι η Βασίλισσα των αρετών”. Τι πιο θαυμάσιο από το να την αποκαλεί κορωνίδα και Βασίλισσα!! Είναι αδύνατο να βρει κανείς κάποιο ψεγάδι στην αγάπη, διότι ως ανακεφαλαίωση των αγαθών γίνεται πηγή αυτών δίνοντας απερίγραπτη χαρά σε όσους τα απολαμβάνουν. Η απόλαυση της αγάπης είναι ολοκληρωτικά πνευματική, χαροποιός και χωρίς να “ζητεί τα εαυτής”, διότι “ουδέποτε εκπίπτει” από το αληθινό νόημά της κι αυτό την καθιστά Βασίλισσα αρετών. Όποιος επιχειρήσει κάτι τέτοιο, δηλ. να την “γκρεμίσει” από την πραγματική της έννοια, τότε σκέπτεται σαρκικά. Διότι όταν η έννοια αυτή ξεπέσει στο επίπεδο της ύλης, τότε γίνεται κάτι κατώτερο, ένα μέσο συμφέροντος, μια ουτοπία. Η αληθινή όμως αγάπη είναι προσφιλής στο Θεό, διότι “ο Θεός αγάπη εστί”. Είναι πνευματική και δεν επηρεάζεται από κάτι γήϊνο, αλλά το κυριότερο δεν τη διακόπτει κι ο ίδιος ο θάνατος : “όλα φεύγουν και υποχωρούν παλιώνοντας ή γηράσκοντας … μόνο η αγάπη δε φεύγει από τη φθορά κι όχι μόνο δεν μαραίνεται, αλλά δεν διακόπτεται ούτε με το θάνατο”. Πραγματικά είναι τόσο δυνατή που είναι αθάνατη, διότι πηγάζει από τον Ίδιο τον Εκφραστή της, το Θεό. Εκείνος είναι που της παραχωρεί αυτό το προνόμιο, ώστε τίποτα να μη τη νοθεύσει ή να μειώσει στο ελάχιστο την έννοιά της. Παραμένει ανόθευτη και αμείωτη.
Ακόμα θα λέγαμε, ότι αυτή είναι που τα νικά όλα, κι αυτές τις δοκιμασίες που περνά ο καθένας και γίνεται η προϋπόθεση εισαγωγής μας στον Παράδεισο: “Δεν εκβάλλεται από τους ουρανούς μόνον εκείνος που έχει πίστη όμως παραμελεί τη συμπεριφορά του, αλλά κι αν ακόμη μαζί με την πίστη του έχει επιτελέσει πολλά θαύματα και δεν έκανε κάποια καλή πράξη, πράξη αγάπης, τότε εμποδίζεται από τα ιερά πρόθυρα του ουρανού”. Το ότι είναι η προϋπόθεση εισαγωγής του καθενός στον Παράδεισο είναι αδιαμφισβήτητο. Αλλά το ζητούμενο είναι πώς θα εισαχθούμε σ΄ αυτόν. Δεν πρέπει κάποιος να κομπάζει και να καυχιέται ότι επιτελεί θαύματα έχοντας μόνο πίστη, αλλά και να δείχνει έμπρακτα αυτή την πίστη κάνοντας δηλ. συγχρόνως κάποια καλή πράξη, η οποία να δείχνει το περιεχόμενο της αγάπης. Διότι “η πίστις χωρίς των έργων νεκρά εστί”( Ιακωβ. Β΄, 20). Πίστη και έργα είναι οι δύο παράγοντες που σε σχέση με την αγάπη γίνονται προϋπόθεση εισαγωγής του καθενός στον Παράδεισο.
Συμπερασματικά λέμε πως είναι ξεκάθαρη η σημασία και η έννοια της Αγάπης: Κορωνίδα αρετών, Βασίλισσα Αγαθών, ανιδιοτελές μέσον, άφθορη κι από αυτό το Θάνατο ακόμη. Τέλος είναι η προϋπόθεση εισαγωγής στον Παράδεισο διότι “εάν δεν έχω Αγάπη, δεν ωφελούμαι σε τίποτα” ( Α΄ Κορινθ. 13, 1).
Υπό Αιδεσιμολ. Ιερέως π. Ευαγγέλου Γκιουζέλη, Θεολόγου Προϊσταμένου Μητρ.Ι.Ν.Αγ. Βησ/νος Καλαμπάκας