Παναγιώτα Δριτσέλη – Όχι στο ξεπούλημα του τρένου
Πριν από μερικές ημέρες, η «Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων και Αναδιαρθρώσεων» αποφάσισε την μεταβίβαση των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ στο ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ, σε μία άλλη κρατική εταιρία δηλαδή, η οποία έχει συσταθεί με μοναδικό στόχο να ξεπουλά τον δημόσιο πλούτο.
Πριν από μερικές ημέρες, η «Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων και Αναδιαρθρώσεων» αποφάσισε την μεταβίβαση των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ στο ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ, σε μία άλλη κρατική εταιρία δηλαδή, η οποία έχει συσταθεί με μοναδικό στόχο να ξεπουλά τον δημόσιο πλούτο.
Πριν από μερικές ημέρες, η «Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων και Αναδιαρθρώσεων» αποφάσισε την μεταβίβαση των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ στο ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ, σε μία άλλη κρατική εταιρία δηλαδή, η οποία έχει συσταθεί με μοναδικό στόχο να ξεπουλά τον δημόσιο πλούτο.
Αυτή η εξέλιξη νομικά συνεπάγεται είτε την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (σε περίπτωση που εκδηλώσει ενδιαφέρον κάποιος ιδιώτης αγοραστής), είτε την διάλυσή της, εάν δεν υπάρξουν προσφορές στην επικείμενη πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Να σημειωθεί ότι βάσει της μνημονιακής νομοθεσίας, όποια κρατική εταιρία μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, ή πωλείται ή αν δεν πωληθεί διαλύεται και οι εργαζόμενοι της απολύονται.
Τα έσοδα δε, που πιθανόν να προκύψουν από την πώληση, πηγαίνουν αυτόματα, βάσει μνημονιακής δέσμευσης, στον «ειδικό λογαριασμό για την αποπληρωμή του χρέους», στην «μαύρη τρύπα» δηλαδή του χρέους, χωρίς να κερδίζει ούτε 1 ευρώ από όλη αυτή την διαδικασία το ελληνικό δημόσιο.
Η μεταβίβαση των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο ΤΑΙΠΕΔ αποτελεί την τελευταία πράξη μιας μεθοδευμένης διαδικασίας ξεπουλήματος του δημοσίου σιδηρόδρομου που ξεκίνησε από τα μέσα του 2000, όταν αποφασίστηκε η ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρομικών μεταφορών της χώρας. Ο στόχος του ξεπουλήματος του ΟΣΕ ακολουθήθηκε με ιδιαίτερη προσήλωση φυσικά από όλες τις μνημονιακές κυβερνήσεις, οι οποίες πλήρωσαν στρατιές «συμβούλων αποκρατικοποιήσεων», ώστε να μεθοδευτεί γρήγορα η εκποίηση.
Στο πλαίσιο αυτό, η δημόσια επιχείρηση κοινής ωφέλειας ΟΣΕ ΑΕ κατατμήθηκε σε κομμάτια ώστε να μπορεί να εκποιηθεί πιο εύκολα και έτσι δημιουργήθηκαν μια σειρά από θυγατρικές εταιρίες όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ΓΑΙΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ κλπ., οι οποίες αποφασίστηκε να μεταβιβάζονται στο ΤΑΙΠΕΔ μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία απόσχισης τους από την μητρική εταιρία.
Σε ότι αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, δημιουργήθηκε ως θυγατρική με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών. Άλλη θυγατρική επιφορτίστηκε με την συντήρηση του μηχανολογικού εξοπλισμού, άλλη με την διαχείριση των ακινήτων, καθώς θεωρήθηκε από τις κυβερνήσεις και τους δανειστές ότι αυτή η κατάτμηση αποτελεί την «ιδανική στρατηγική αποκρατικοποίησης» του σιδηρόδρομου.
Τι συνέβη όμως στην πραγματικότητα; Για να καταστεί θελκτική στους επικείμενους αγοραστές η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, θα έπρεπε να παρουσιάζει σημαντική κερδοφορία. Έτσι το δημόσιο αποφάσισε την απόλυση προσωπικού, την κατάργηση δρομολογίων και την αύξηση των κομίστρων, γεγονός που άλλαξε ριζικά τον κοινωφελή χαρακτήρα του σιδηρόδρομου και έγινε ιδιαίτερα αισθητό από τους χρήστες του μέσου. Παράλληλα το δημόσιο φρόντισε να «προικίσει» τον επικείμενο αγοραστή και με σταθερή κρατική επιχορήγηση για μια σειρά από δρομολόγια, εξασφαλίζοντας του έτσι ακόμα μεγαλύτερη κερδοφορία.
Εντούτοις, η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα σημάνει την περαιτέρω οικονομική επιβάρυνση του επιβατικού κοινού και βέβαια την κατάργηση πάρα πολλών δρομολογίων, ιδιαίτερα εκείνων που εξυπηρετούν τους πολίτες της περιφέρειας. Πρακτικά η ιδιωτικοποίηση μιας δημόσιας δομής σιδηροδρομικής μεταφοράς συνεπάγεται ακριβότερο εισιτήριο και λιγότερα δρομολόγια.
Στο πλαίσιο αυτό είναι βέβαιη (όπως άλλωστε συνέβη και στο πολύ πρόσφατο παρελθόν με τα διάφορα σχέδια εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και η απόλυση προσωπικού και η επιβολή μέτρων εργασιακού μεσαίωνα στους εργαζόμενους που θα απομείνουν.
Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ στέκεται απέναντι σε αυτά τα μνημονιακά σχέδια καθώς θεωρεί τον δημόσιο σιδηρόδρομο ως βασικό μοχλό κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης.
Οι μεταφορές σταθερής τροχιάς είναι περιουσία των πολιτών και αποτελούν στρατηγικές υποδομές του Κράτους. Σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη παραμένουν δημόσιες επιχειρήσεις και είναι αδιανόητο να παρουσιάζονται ως επιζήμιες για την οικονομία και την κοινωνία.
Στο πλαίσιο αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ προτείνει ξεκάθαρα την αναστήλωση του δημοσίου χαρακτήρα των σιδηροδρόμων, την ακύρωση των μεθοδεύσεων κατάτμησης του ΟΣΕ σε διάφορες θυγατρικές εταιρίες και βέβαια την αναστήλωση του κοινωφελούς χαρακτήρα της δημόσιας επιχείρησης, που συνεπάγεται την εξυπηρέτηση όλων των περιοχών της χώρας και την πρόσβαση στις δημόσιες μεταφορές για όλους τους πολίτες.
Παναγιώτα Δριτσέλη
Βουλευτής Τρικάλων ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ