Καρδιτσιώτης νταλικιέρης στον Αρκτικό κύκλο και στον παγωμένο δρόμο Ice Road

Τον γύρο του διαδικτύου κάνει η συνέντευξη που έδωσε ο Καρδιτσιώτης νταλικέρης Τάσος Λάππας που εργάζεται στην περιοχή του Αρκτικού κύκλου στον περιβόητο Ice Road

0 678

Τον γύρο του διαδικτύου κάνει η συνέντευξη που έδωσε ο Καρδιτσιώτης νταλικέρης Τάσος Λάππας που εργάζεται στην περιοχή του Αρκτικού κύκλου στον περιβόητο Ice Road

Τον γύρο του διαδικτύου κάνει η συνέντευξη που έδωσε ο Καρδιτσιώτης νταλικέρης Τάσος Λάππας που εργάζεται στην περιοχή του Αρκτικού κύκλου στον περιβόητο Ice Road ( οδήγηση σε παγωμένη λίμνη με παγο 1 μ.) και θερμοκρασίες έως και -35 βαθμούς Κελσίου.

Ο Τάσος Λάππας μίλησε στον Γιάννη Κωνσταντόπουλο του 4drivers.gr και είπε τα παρακάτω…

Ο 43χρονος Τάσος Λάππας είναι ο μόνος Έλληνας οδηγός νταλίκας που διασχίζει το περιβόητο Ice Road και εξηγεί στο 4Drivers την εμπειρία, το ρίσκο και το χρήμα που συνεπάγεται η ζωή στο απόλυτο λευκό.

Όσο έπαιρνα τη συνέντευξη στον κ. Λάππα απ’ την ασφάλεια του γραφείου μου, ο ίδιος οδηγούσε. Μιλούσαμε ιντερνετικά όσο αυτός ήταν στο τιμόνι της μήκους 26 μέτρων νταλίκας του. Σ’ ένα ακόμα δρομολόγιο. Απ’ το Yellowknife του Καναδά ως και τον Αρκτικό Κύκλο, πεντακόσια χιλιόμετρα βόρεια, στα ορυχεία διαμαντιού και χρυσού.

Σ’ αυτούς τους δύο μήνες, όταν οι λίμνες παγώνουν και μόνο τότε μπορεί να υπάρξει η πρόσβαση, γίνεται η τροφοδοσία των ορυχείων σε καύσιμα, εκρηκτικές ύλες, τσιμέντο σε σκόνη, γεννήτριες, ο,τιδήποτε μπορείς να φανταστείς.

Όσο ήμουν στο καλοριφέρ, αυτός ήταν στην καμπίνα του φορτηγού.

Η εξωτερική θερμοκρασία, όπως φαίνεται και στο screen shot του κινητού του, ήταν -25 βαθμοί. Αλλά, όπως μου εξηγεί, αυτό που πάντα κοιτάζεις είναι η ένδειξη ”Real Feel” που, εκείνη τη στιγμή, έδειχνε άλλους δέκα κάτω. Μείον 35…

Μόνος στο χιονισμένο τοπίο αλλά μου κάνει εντύπωση πόσο ευδιάθετος, με ταμπεραμέντο ανθρώπου που δεν ”μασάει” και προσιτός είναι.

Αυτός ήταν ο διάλογος που επακολούθησε.

Πώς πήρατε την απόφαση να φύγετε για να οδηγείτε στην άλλη άκρη του πλανήτη;
Αφενός ήταν η κρίση και τα πράγματα δυσκόλευαν. Αφετέρου ήταν η προηγούμενη εμπειρία μου. Απ’ το στρατό ήμουν οδηγός βαρέου οχήματος και την υπόλοιπη ζωή μου την πέρασα πίσω από ένα τιμόνι. Ταξί, οδηγός στα ΚΤΕΛ, νταλίκες…. Πάντως η επιλογή του Καναδά, ως βάση και συγκεκριμένα στην Alberta, σχετίστηκε και με το ότι έχω γεννηθεί εδώ κι έχω το διαβατήριο. Απ΄τα τρία μου χρόνια μεγάλωσα Ελλάδα.

Πώς είναι η ζωή ενός οδηγού νταλίκας που πηγαινοέρχεται σε ένα τόσο απομονωμένο μέρος;
Είναι δύσκολη, όντως. Ατέλειωτα χιλιόμετρα μες’ το χιόνι και το Ice Road.

”Ice Road”; Έτσι λέγεται μια σειρά στα καλωδιακά…
Αυτό ακριβώς είναι. Έτσι λέγεται ο δρόμος πάνω απ’ την παγωμένη λίμνη και διαρκεί απ’ το τέλος Γενάρη ως αρχές Απριλίου. Κινούμαστε πολύ αργά, από 10 έως 25 km/h.

Πάνω στη λίμνη οδηγείτε;
Ναι. Κανονικά πρέπει ο πάγος να ΄χει πάχος ένα μέτρο. Τουλάχιστον, για να αντέχει τη βάρους 63 τόνων νταλίκα μου. Πέρυσι, για παράδειγμα, που ο χειμώνας ήταν πιο ήπιος, ο πάγος είχε πάχος κάποια ογδόντα εκατοστά, δεν άντεξε, έσπασε, και δυο νταλίκες έπεσαν μέσα.

Ακούγεται τρομακτικό. Και τι έγινε;
Σώθηκαν. Αλλά είναι επικίνδυνο. Ακόμα κι αν καταφέρεις να βγεις απ΄την νταλίκα, πρέπει μέσα σε πέντε λεπτά να ‘χεις προλάβει να βγάλεις τα βρεγμένα σου ρούχα και να ‘χεις μπει σε άλλο αυτοκίνητο για να μην πεθάνεις απ΄το κρύο. Για αυτό το λόγο, ξεκινάμε κονβόι τεσσάρων φορτηγών κάθε είκοσι λεπτά σε απόσταση περίπου 500 μέτρων μεταξύ του καθενός φορτηγού. Όχι όμως πιο κοντά, για να μη δέχεται μεγαλύτερη πίεση ο πάγος της λίμνης.

Τι επιπλέον δυσκολίες υπάρχουν πέραν του θρίλερ;
Οτι πρέπει, εκτός από οδηγός, να είσαι και μηχανικός. Φαντάζεσαι να σου χαλάσει το όχημα και να μη ξέρεις να το φτιάξεις; Πρέπει να ξέρεις να αλλάξεις ιμάντα, να αλλάξεις κολάρα και ό,τι άλλο χρειάζεται για να συνεχίσεις το δρόμο σου. Όσον αφορά τα τυπικά, πρέπει, φυσικά, να ξαναπεράσεις όλες τις εξετάσεις για δίπλωμα. Εδώ, δεν ισχύει το ευρωπαϊκό και πέραν του ότι είναι πιο δύσκολες οι εξετάσεις, πρέπει να υπολογίσεις πως χρειάζονται κάποια 4.000-5.000 δολάρια Καναδά για να πάρεις το δίπλωμα της κατηγορίας ΑΖ, όπως απαιτείται για τη δικιά μου νταλίκα.

Μιας και μιλάμε για χρήματα, επιτρέπεται να ρωτήσω για τι όφελος μιλάμε;
Υπολογίζει κανείς γύρω στα 900 δολάρια Καναδά το δρομολόγιο. Τα πολλαπλασιάζεις με τα, περίπου, 12 δρομολόγια το μήνα και βγάζεις το νούμερο. Το οποίο, ωστόσο, επειδή στον Καναδά προκαταβάλλονται όλοι οι φόροι και οι κρατήσεις, καταλήγει σε κάποια €5.000 τον μήνα. Εκεί είσαι, για φέτος τουλάχιστον, που είναι πεσμένα κατά 50% τα χρήματα σε σχέση με πέρυσι λόγω της κρίσης και λόγω της πτώσης της τιμής του πετρελαίου.

Πόσα χρόνια κάνετε αυτή τη δουλειά εκεί;
Πλέον, είμαι απ’ το 2012.

Υπάρχει άλλος Έλληνας εκεί;
Δυστυχώς, όχι. Αν και θα ‘θελα πολύ. Πού ξέρεις, όμως; Μπορεί κάποιος συνάδελφος να διαβάσει το άρθρο, να επικοινωνήσει μαζί μου και να μάθει περισσότερα, αν ενδιαφέρεται.

Τελευταία ερώτηση, γιατί, ως γνωστόν, ”μην ομιλείτε στον οδηγό”. Γιατί το κάνατε; Ο βαθύτερος λόγος….
Το Ice Road είναι για μένα σαν την απόλυτη πρόκληση. Η μέγιστη δοκιμή. Ως οδηγός. Αλλά και ως άνθρωπος.

Γιάννης Κωνσταντόπουλος | 4drivers.gr

tasoas kar1tasos kar 2tasos kar 3

Μπορεί επίσης να σας αρέσει
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Litespeed Greek Web Hosting by NetSpace.gr