Στις 20 Μαρτίου 40 μαθητές του σχολείου μας επισκέφθηκαν το Eυρωκοινοβούλιο μετά από πρόσκληση που πήραμε.
Ο σκοπός της επίσκεψης ήταν καθαρά επιμορφωτικός και αποσκοπούσε στο να ενημερωθούν οι μαθητές για την λειτουργία και αρμοδιότητες του Eυρωκοινοβουλίου,να αναπτύξουν την αίσθηση της Ευρωπαϊκής πολιτειότητας και να μεταφέρουν με διάφορες ενέργειες τις εμπειρίες τους, στο σχολείο και την τοπική κοινωνία.
Η εντύπωση που μας δόθηκε από την επίσκεψή μας είναι ότι τελικά, η εργασία που επιτελείται στις Βρυξέλλες, έμπρακτα επηρεάζει και χαράσσει την πορεία των κρατών-μελών της Ε.Ε., καθώς καιτων πολιτών τους. Τα κράτη-μέλη έχουν θέσει υψηλές προσδοκίες και στόχους από τη συμμετοχή τους στην Ε.Ε..
Βασικά επιτεύγματα της Ε.Ε. μέχρι και τις μέρες δεν είναι μόνο ο μισός αιώνας ειρήνης μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε., πράγμα που είναι πολύ σημαντικό,αλλάχάρη στην κατάργηση των συνοριακών ελέγχων ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ, μπορούμε σήμερα να κυκλοφορούμε ελεύθερα σε όλη σχεδόν την ήπειρο. Επίσης, ταξιδεύουμε, ζούμε και εργαζόμαστε πιο εύκολα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Όλοι οι πολίτες της ΕΕ έχουν το δικαίωμα και την ελευθερία να επιλέγουν σε ποια χώρα της ΕΕ επιθυμούν να σπουδάσουν, να εργαστούν ή να συνταξιοδοτηθούν. Κάθε κράτος μέλος πρέπει να μεταχειρίζεται τους πολίτες της ΕΕ με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που μεταχειρίζεται και τους δικούς του πολίτες σε ό,τι αφορά την απασχόληση, την κοινωνική ασφάλιση και τη φορολογία. Η ενιαία αγορά επιτρέπει να κυκλοφορούν ελεύθερα τα περισσότερα προϊόντα, υπηρεσίες, κεφάλαια και άτομα.
Σ ’αυτό το σημείο θα ήθελα να γράψω δύο-τρία πράγματα για τον τρόπο λήψης των αποφάσεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, όπως μας τα εξέθεσε ο κ.Στυλιανού, που μας υποδέχτηκε στο κτήριο του Ευρωκοινοβουλίου. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (το άμεσα εκλεγμένο όργανο της Ε.Ε. από τους πολίτες ) και το Συμβούλιο (ήτοι οι αρχηγοί των κρατών-μελών) εξετάζουν τις προτάσεις της Επιτροπής (το θεσμικό εκτελεστικό όργανο της Ε.Ε.) και με τη σειρά τους προτείνουν τροποποιήσεις. Εάν δεν μπορούν να συμφωνήσουν επί των τροποποιήσεων, γίνεται δεύτερη ανάγνωση.
Κατά τη διάρκεια της δεύτερης ανάγνωσης, το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο μπορούν και πάλι να προτείνουν τροποποιήσεις. Το Κοινοβούλιο έχει την εξουσία να εμποδίσει την έγκριση της προτεινόμενης νομοθετικής πράξης εάν δεν μπορεί να συμφωνήσει με το Συμβούλιο.
Εάν τα δύο όργανα συμφωνήσουν επί των τροποποιήσεων, η προτεινόμενη νομοθετική πράξη εγκρίνεται. Εάν δεν μπορούν να συμφωνήσουν, μια επιτροπή συνδιαλλαγής επιχειρεί να βρει λύση. Τόσο το Συμβούλιο όσο και το Κοινοβούλιο μπορούν να εμποδίσουν την έγκριση της νομοθετικής πρότασης σ’ αυτήν την τελευταία ανάγνωση.
Η διαδικασία αυτή απαιτεί ένα χρονικό διάστημα,κατά μέσο όρο, 18 μηνών. Εξαίρεση σ αυτόν τον κανόνα αποτελούν οι περιπτώσεις που χρήζουν άμεσης παρέμβασης. Τότε οι αποφάσεις παίρνονται μέσα σε λίγες ώρες. Είναι λοιπόν προφανές ότι η διαδικασίες λήψης αποφάσεων στην Ε.Ε είναι ιδιαίτερα αργές, πράγμα που τονίστηκε ιδιαίτερα από τον κ. Στυλιανού, ως ιδιαίτερα θετικό στοιχείο της δημοκρατίας που επικρατεί στην Ευρωπαϊκή ένωση.
Επομένως, όταν έρχεται μια απόφαση από τις Βρυξέλλες ( θετική ή αρνητική) η απόφαση αυτή δεν έχει παρθεί από άλλους για εμάς. Αντιθέτως, εμείς οι ίδιοι μαζί με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους συμμετέχουμε στη λήψη της. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα εκπροσωπείται στο Ευρωκοινοβούλιο από 21 Ευρωβουλευτές από ένα σύνολο 751. Ο δε αριθμός των Ευρωβουλευτών κάθε κράτους-μέλους εξαρτάται από τον πληθυσμό του, με τις πρώτες θέσεις να κατέχονται από τη Γερμανία (96), τη Γαλλία (74) και το Ην. Βασίλειο (73). Στις τελευταίες θέσεις συναντάται η Κύπρος, η Εσθονία, το Λουξεμβούργο και η Μάλτα (με 6 η κάθε μια από αυτές).Αυτή η σύσταση πρόκειται να αλλάξει σε περίπτωση που το Ην. Βασίλειο αποφασίσει τελικά να αποχωρήσει από την Ε.Ε..
Πριν την επίσκεψή μας στο ευρωκοινοβούλιο οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν το σπίτι της ευρωπαϊκής ιστορίας και το Parliamentarium.Στις δύο αυτές επισκέψεις είχαν την μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουν κομμάτια της ευρωπαϊκής ιστορίας μέσω εικόνας και ήχου.
Σκέφτομαι ότι είναι απαραίτητο να δοθεί περισσότερη έμφαση, μέσα από το θεσμό του σχολείου, ώστε να κατανοήσουν οι μαθητές τον τρόπο λειτουργίας της Ε.Ε., ιδιαίτερα σε εποχές που υπάρχει τόσο έντονος σκεπτικισμός, σε όλη την Ευρώπη, για την λειτουργία της.
Εκτός όμως από το Ευρωκοινοβούλιο, οι μαθητές του σχολείου είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν, εκτός από τις Βρυξέλλες, την Μπρύζ και τη Γάνδη,ενώ πήραμε και μια γεύση από το Άμστερνταμ, λίγο πριν επιστρέψουμε.
Αυτό που έκανε εντύπωση σε όλους μας είναι η τάξη,η πειθαρχία,η καθαριότητα, το πόσο διαδεδομένη είναι η χρήση του ποδηλάτου, παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή και ότι από το πρωί μέχρι το μεσημέρι, σχεδόν δεν κυκλοφορεί κανείς, αφού όλοι βρίσκονται στις δουλειές τους.
Και κάτι πολύ σημαντικό! Όλο αυτό το ταξίδι γνώσεων και εμπειριών έγινε με την ευγενική χορηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Το σχολείο μας επελέγη ανάμεσα από άλλα σχολεία, συλλόγους και διάφορες κοινωνικές ομάδες και του δόθηκε χορηγία, η οποία κάλυψε εξ΄ολοκλήρου τη δαπάνη μετακίνησης και διαμονής στις Βρυξέλλες.
Επιστρέψαμε κατενθουσιασμένοι και με τις καλύτερες εντυπώσεις,ευχόμενοι όσο το δυνατόν περισσότεροι μαθητές στο μέλλον, να αποκτήσουν ανάλογες εμπειρίες.