Φιλολογικό Φροντιστήριο Ντίνα Μπλέκου – Οι απαντήσεις στο σημερινό Θέμα των Πανελληνίων Εξετάσεων
Τις απαντήσεις στο σημερινό θέμα των Πανελληνίων Εξετάσεων δίνει το Φιλολογικό Φροντιστήριο της κας Ντίνας Μπλέκου.
Τις απαντήσεις στο σημερινό θέμα των Πανελληνίων Εξετάσεων δίνει το Φιλολογικό Φροντιστήριο της κας Ντίνας Μπλέκου.
Τις απαντήσεις στο σημερινό θέμα των Πανελληνίων Εξετάσεων δίνει το Φιλολογικό Φροντιστήριο της κας Ντίνας Μπλέκου.
Οι απαντήσεις στο θέμα έχουν ως εξής:
Α1. Ο Γ. Γραμματικάκης πραγματεύεται τη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον. Αρχικά, αναφέρει ότι ο άνθρωπος δεν σέβεται τη ζωή στη γη, αλλά ερευνά την ύπαρξη ζωής σε άλλους πλανήτες, αν και ο ίδιος θεωρεί ότι η επικοινωνία με τη ζωή στο σύμπαν δεν είναι δυνατή. Στη συνέχεια υποστηρίζει ότι στη γη αναδείχθηκαν ποικίλες μορφές ζωής και ότι ο άνθρωπος με τη δράση του ανέπτυξε τις επιστήμες, τα γράμματα και τις τέχνες, αλλά ταυτόχρονα προκάλεσε καταστροφές, επιβαρύνοντας το περιβάλλον. Γι’ αυτό προτρέπει τον άνθρωπο να σεβαστεί τη ζωή στη γη και να βελτιώσει την επικοινωνία του, γιατί, παρά το γεγονός ότι η τελευταία έχει αναπτυχθεί με τη χρήση των τεχνικών μέσων, η ανθρώπινη μοναξιά έχει ενταθεί. Καταλήγει ότι το ανθρώπινο ενδιαφέρον δεν πρέπει να επικεντρώνεται στην ανακάλυψη ζωής στο σύμπαν, αλλά στη λύση των προβλημάτων του πολιτισμού, αμβλύνοντας έτσι τη μοναξιά του.
Β1
Η χρήση των τεχνολογικών επιτευγμάτων ευνοεί αλλά και δυσχεραίνει την επικοινωνία των ανθρώπων. Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, το διαδίκτυο και τα κινητά τηλέφωνα αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα που αυξάνουν τη μεταξύ των ανθρώπων ανταλλαγή απόψεων, καταργώντας τις αποστάσεις. Δίνουν τη δυνατότητα στον άνθρωπο να μοιραστεί σκέψεις, συναισθήματα, όνειρα και φοβίες με το συνάνθρωπο, όποτε το επιθυμεί, όπου κι αν βρίσκεται. Εντούτοις ευθύνονται και για
την αποξένωση του ανθρώπου. Τα τεχνολογικά επιτεύγματα καθιστούν επιφανειακή την επικοινωνία, αφού απουσιάζει η πρόσωπο με πρόσωπο επαφή και μαζί η συναισθηματική επαφή, ο αυθορμητισμός, η ειλικρίνεια. Σκέψεις και συναισθήματα
εκφράζονται σε λίγες λέξεις, μέσα σε ένα αποσπασματικό λόγο, αποδυναμώνονταςτην επικοινωνία. Έτσι, η μοναξιά μεγαλώνει και κυριαρχεί η αποξένωση
Β2. α. Θεματική περίοδος: «Αποκαλύπτεται όμως., έχει διπλή υπόσταση».
Λεπτομέρειες/σχόλια: « Από τη μια είναι ικανός για μεγάλες πράξεις, ., ενώ η φύση και οι θάλασσες του πλανήτη είναι συχνά τα θύματα των συμφερόντων του».
Περίοδος κατακλείδα: « Η υπερφίαλη αυτή στάση του ανθρώπου .της δικής του υπάρξεως
β. 1. « η ζωή όμως γύρω μας ανθίζει»
2. «έχει επουλώσει τις πληγές στις θάλασσες»
3. «εξωγήινη μοναξιά»
4. «γέννησε αριστουργήματα στον λόγο και στην τέχνη»
Β3.α. ταυτόχρονα: παραλληλα
γέννησε: δημιούργησε,
αισθανθεί: νιώσει
πληθαίνουν: αυξάνουν
ανάλγητη: απανθρωπη
β.
ανούσια: ουσιώδη
εμφανίζεται: εξαφανίζεται
ανέφικτη: εφικτή
πυκνώνει: αραιώνει
υψηλά: χαμηλά
Β4. α. «Είναι άραγε περιέργεια, κατακτητική διάθεση ή απλώς ένα διανοητικό
παιχνίδι;»
Πρόκειται για ρητορική ερώτηση, η οποία εισάγει στο θέμα, κινητοποιεί το ενδιαφέρον του αναγνώστη, προκαλεί απορία, ανησυχία, αγωνία, προβληματίζει και ευαισθητοποιεί τον εφησυχασμένο δέκτη. Παράλληλα, προσδίδει οικειότητα, ζωντάνια, αμεσότητα, και παραστατικότητα στο κείμενο, απλοποιώντας το ύφος, ώστε να είναι εύληπτο στο ευρύ κοινό.
« – όσο και αν αντιτίθεται στις ενδόμυχες επιθυμίες μας-»
Η διπλή παύλα χρησιμεύει για να απομονώσει μία φράση, που δεν έχει δευτερεύουσα σημασία, καθώς επεξηγεί και συμπληρώνει τα προαναφερθέντα.
β. Από την άλλη, από τον ίδιο τον άνθρωπο σφραγίζεται η ιστορική του πορεία με πολέμους και αγριότητες, θεοποιούνται τα υλικά αγαθά και συντηρούνται η αδικία και οι ανισότητες.
Γ. ΕΚΘΕΣΗ
Τίτλος :Η Γη που αγαπαμε και «πληγωνουμε»
Πρόλογος :
Επειδη προκειται για αρθρο ο μαθητης μπορει να αναφερθει σε καποιο επικαιρο γεγονος ή ακομη και σε εθελοντικη δραση που εχει αναλαβει τα σχολειο του.
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ
Α)
* Ρύπανση ατμόσφαιρας, θαλασσών και υποβάθμιση του εδάφους
* Εξαφάνιση ειδών του ζωικού βασιλείου, καταστροφή της χλωρίδας και των δασών
* Διατάραξη της οικολογικής ισορροπίας με επακόλουθο το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την τρύπα του όζοντος
* Εξάντληση φυσικών πόρων και κατασπατάληση πηγών ενέργειας
* Αισθητική κακοποίηση του περιβάλλοντος και ηχορύπανση.
* Ξηρασία, λειψυδρία, ερημοποίηση τοπίου
* Πετρελαιοκηλίδες
* Πυρηνικά απόβλητα από πυρηνικές δοκιμές ή ατυχήματα
* Αλλαγή κλιματολογικών συνθηκών που σταδιακά τείνουν να κάνουν μηβιώσιμο τον πλανήτη και για πολλά είδη του ζωικού και φυτικού κόσμου
Β)
*Συνειδητοποίηση της αξίας του περιβάλλοντος, της ευεργετικής του προσφοράς σε όλα τα επίπεδα, σώμα, πνεύμα, ψυχή.
*Προβληματισμός πάνω στις συνέπειες της κρίσης του περιβάλλοντος αλλά και στις δυσοίωνες προβλέψεις των επιστημόνων.
*Ενημέρωση, παρακολούθηση των εξελίξεων για την κατάσταση του πλανήτη.
*Συνειδητοποίηση του ακατάλυτου δεσμού του ανθρώπου με τη φύση
*Αλλαγή στην αντίληψη του ανθρώπου για τη ζωή, η οποία επιτυγχάνεται με την αποδέσμευσή του από την καταναλωτική μανία και την επιδίωξη της ποιότητας ζωής.
*Εναλλακτικές μορφές τουρισμού όπως οικοτουρισμός, συνδυάζοντας τις διακοπές με οικολογικές δραστηριότητες, με την εθελοντική προσφορά υπηρεσιών για την προστασία του περιβάλλοντος
*Εκδρομές που τονώνουν την επαφή με τη φύση και συμβάλλουν στην ανάπτυξη δεσμών με το φυσικό περιβάλλον
Ανάληψη δράσης :
*Ένταξη σε οικολογικές οργανώσεις
*Συμμετοχή σε κινήματα υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος
*Συμμετοχή σε δεντροφυτεύσεις, εκκαθαρίσεις ακτών, «υιοθεσία» φυσικών χώρων
*Υιοθέτηση οικολογικού τρόπου ζωής, ανακύκλωση, αγορά οικολογικών προϊόντων, προτίμηση βιολογικών τροφίμων, χρήση εναλλακτικών μορφών ενέργειας (αιολική, ηλιακή, γεωθερμική)
*Συμμετοχή σε πολιτιστικές εκδηλώσεις
*Αποδοκιμασία με την ψήφο κυβερνήσεων που δεν εφαρμόζουν μέτρα πράσινης ανάπτυξης
*Χρήση των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία, συλλογικές κινητοποιήσεις, διαμαρτυρίες σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο.
*Τα παραπάνω θα επιτευχθούν με τη συμβολή των φορέων αγωγής (οικογένεια, Μ.Μ.Ε., εκπαίδευση)
Επιλογος
Η προστασία, λοιπόν, και η βελτίωση του φυσικού περιβάλλοντος είναι βασικός παράγοντας για την ευημερία των ανθρώπων, βασική επιθυμία των λαών της γης και καθήκον κάθε ατόμου. Άρα η επίδειξη σεβασμού προς τη φύση και η
κοινή επαγρύπνηση για την προστασία της γης αποτελούν συνιστώσες της μελλοντικής εξέλιξης