Φένια Φίλιου – Μαθησιακές δυσκολίες: Τι είναι και ποια συμπτώματα μας βοηθάνε να την εντοπίσουμε

Ο  όρος «μαθησιακές δυσκολίες» αναφέρεται σε ένα σύνολο διαταραχών το οποίο καθιστά αδύνατο ένα άτομο να επικοινωνήσει και να «μάθει».

0 283

Ο  όρος «μαθησιακές δυσκολίες» αναφέρεται σε ένα σύνολο διαταραχών το οποίο καθιστά αδύνατο ένα άτομο να επικοινωνήσει και να «μάθει».

 

Γράφει η Φένια Αθ. Φίλιου Πτυχιούχος Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής (Π.Τ.Ε.Α.) Παν/μίου Θεσσαλίας Δασκάλα Ειδικής Αγωγής στην Α΄ Βάθμια Εκπαίδευση

Ο  όρος «μαθησιακές δυσκολίες» αναφέρεται σε ένα σύνολο διαταραχών το οποίο καθιστά αδύνατο ένα άτομο να επικοινωνήσει και να «μάθει».

 

Δεν θεωρείται τυχαίο το ότι σύνδρομα όπως  δυσλεξία, ή ο αυτισμός, ή  η αναπτυξιακή αφασία, ή οι δυσκολίες αντίληψης  ή οι εγκεφαλικές  δυσλειτουργίες, συνοδεύονται από μαθησιακές δυσκολίες.  Όσον αφορά στα αίτια των μαθησιακών δυσκολιών, υπάρχει μία ποικιλία θεωριών που ευνοούν την εμφάνισή τους. Ως κοινό σημείο όλων των θεωριών χαρακτηρίζεται ο ανθρώπινος εγκέφαλος, και έτσι οι αιτίες πιθανολογούνται πως είναι οι εξής:  βλάβες στην εγκεφαλική δομή, κληρονομικές αιτίες, ελλιπής και κακή διατροφή, απουσία φροντίδας του παιδιού σε βρεφικό στάδιο και άλλα…

Τα συμπτώματα των μαθησιακών δυσκολιών  μας οδηγούν στο να τις κατηγοριοποιήσουμε σε 3 ομάδες. Ειδικότερα:

Δυσκολίες στο λόγο και στην ομιλία: το άτομο  δυσκολεύεται στην παραγωγή λόγου και στην κατανόηση του προφορικού λόγου, καθώς αδυνατεί να αντιληφθεί συνομιλίες άλλων ατόμων, με αποτέλεσμα να μεταφέρει λανθασμένες πληροφορίες .Δυσκολίες  στην άρθρωση ( στον τρόπο δηλαδή της παραγωγής των ήχων), στην έκφραση (στον τρόπο δηλαδή που μετατρέπουμε τις ιδέες μας σε προφορικό λόγο) καθώς επίσης και στην κατανόηση των λέξεων και εννοιών.

Δυσκολίες στο γραπτό λόγο: το άτομο παρουσιάζει προβλήματα που έχουν να κάνουν με τον τρόπο που αποκωδικοποιούμε τον γραπτό λόγο, προβλήματα  που αφορούν στην παραγωγή του γραπτού λόγου (δηλαδή στον τρόπο που γράφουμε κάτι και ο τρόπος που το συντάσσουμε)και  προβλήματα στην ορθογραφία. Σε αυτά συγκαταλέγεται και η «πασίγνωστη» δυσλεξία η οποία και αποτελεί  τη βασικότερη μορφή των μαθησιακών δυσκολιών.

Δυσκολίες στο μαθηματικό λόγο: το άτομο παρουσιάζει δυσκολίες στην αναγνώριση των αριθμών, των μαθηματικών συμβόλων, συγχέει συχνά αριθμούς και σύμβολα,  αδυνατεί να απομνημονεύσει την προπαίδεια, αδυνατεί να μετρήσει αριθμούς αντίστροφα, δεν κατανοεί αφηρημένες έννοιες και δυσκολεύεται στην επίλυση των μαθηματικών προβλημάτων. Επιπροσθέτως,  τονίζουμε ότι παρατηρείται συχνά,  μαθητές να συγχέουν τον αριθμό 3 με το γράμμα ε, ωστόσο όμως δεν αποτελεί αυτό από μόνο του ανησυχία για εμφάνιση μαθησιακών στο παιδί.

Εάν λοιπόν οι γονείς εφόσον ασχοληθούν με τα παιδιά τους, τα παρατηρήσουν και εντοπίσουν συνδυασμό των παραπάνω συμπτωμάτων, καλό θα ήταν να απευθυνθούν και  να συμβουλευτούν κάποιον ειδικό παιδαγωγό ή λογοθεραπευτή που άμεσα θα τους βοηθήσει  και εφόσον υπάρξει καλή επικοινωνία και συνεργασία , τότε θα υπάρξουν και θετικά αποτελέσματα, διότι ας μη ξεχνάμε ότι οι μαθησιακές δυσκολίες με τις κατάλληλες αποκαταστάσεις θεραπείας βελτιώνονται και αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά.

 

Γράφει η Φένια Αθ. Φίλιου Πτυχιούχος Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής ( Π.Τ.Ε.Α. ) Παν/μίου Θεσσαλίας  Δασκάλα Ειδικής Αγωγής στην Α΄ Βάθμια Εκπαίδευση

 

E-mail: fenia21@hotmail.com

Μπορεί επίσης να σας αρέσει
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Litespeed Greek Web Hosting by NetSpace.gr