Δέσμευση καταθέσεων για φοροφυγάδες
Σε δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών και καταθέσεων θα μπορούν να προχωρούν άμεσα οι ελεγκτικές Αρχές, και μάλιστα χωρίς προηγούμενη ακρόαση του φορολογούμενου για τον οποίο έχουν στοιχεία ότι φοροδιαφεύγει, προκειμένου να διασφαλίσουν τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου.
Σε δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών και καταθέσεων θα μπορούν να προχωρούν άμεσα οι ελεγκτικές Αρχές, και μάλιστα χωρίς προηγούμενη ακρόαση του φορολογούμενου για τον οποίο έχουν στοιχεία ότι φοροδιαφεύγει, προκειμένου να διασφαλίσουν τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου.
Σε δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών και καταθέσεων θα μπορούν να προχωρούν άμεσα οι ελεγκτικές Αρχές, και μάλιστα χωρίς προηγούμενη ακρόαση του φορολογούμενου για τον οποίο έχουν στοιχεία ότι φοροδιαφεύγει, προκειμένου να διασφαλίσουν τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου.
Την εντολή έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Παντελής Οικονόμου (υπ’ αριθμ. ΠΟΛ.1103/20.4.2012) στο πλαίσιο του γενικότερου σχεδίου που έχει εκπονηθεί στο «κυνήγι» της φοροδιαφυγής και των μέτρων που λαμβάνονται για την ενίσχυση των δημοσίων εσόδων και τη στήριξη του κρατικού προϋπολογισμού.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις νέες οδηγίες που έδωσε ο κ. Οικονόμου προς τον ελεγκτικό μηχανισμό, τα μέτρα διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου λαμβάνονται εξαιρετικά και έχουν προληπτικό και επείγοντα χαρακτήρα, ως εκ τούτου εξαιρούνται της τήρησης του τύπου της προηγούμενης ακρόασης των φορολογουμένων, ούτως ώστε να δεσμευθούν οι λογαριασμοί και οι καταθέσεις καθώς και εν γένει τα περιουσιακά στοιχεία του υπόχρεου μέχρι εκδόσεως των σχετικών τίτλων βεβαίωσης.
Αλλωστε, με βάση το σκεπτικό του Υπουργείου Οικονομικών, η προηγούμενη κλήση των προσώπων που ελέγχονται για φοροδιαφυγή θα ματαίωνε το σκοπό του νόμου, ο οποίος έχει αναχθεί από το νομοθέτη, επιτρεπτό κατά το Σύνταγμα, σε σκοπό επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος και θα έθετε σε κίνδυνο τα συμφέροντα του Δημοσίου.
Για να μην εκδίδονται όμως απορριπτικές για τον τυπικό αυτό λόγο (της μη προηγούμενης ακρόασης) δικαστικές αποφάσεις, η αρμόδια για την εφαρμογή των μέτρων φορολογική Αρχή οφείλει να επιδίδει με απόδειξη στον υπόχρεο, σε βάρος του οποίου εφάρμοσε τα μέτρα διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου, κλήση προς επιγενόμενη ακρόαση για τις διαπιστώσεις που καταγράφηκαν στην Ειδική Εκθεση Ελέγχου, εντός αποκλειστικής προθεσμίας 15 ημερών από την ημερομηνία εφαρμογής των μέτρων.
Επισημαίνεται μάλιστα ότι σε περίπτωση μη τήρησης της ανωτέρω διαδικασίας εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας για την κλήση του ενδιαφερόμενου, η ενέργεια διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου παύει αυτοδικαίως να ισχύει, δηλαδή αίρονται στο σύνολό τους όλα τα σε βάρος του εφαρμοσθέντα μέτρα, χωρίς να χρειάζεται άλλη ενέργεια του αρμοδίου για την εφαρμογή των μέτρων αυτών οργάνου.
Προθεσμία 10 ημερών
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι με την εν λόγω κλήση ο υπόχρεος καλείται εντός προθεσμίας 10 ημερών, η οποία αρχίζει από την επομένη ημέρα της ημέρας επίδοσης, προκειμένου να παράσχει εγγράφως τις απόψεις του επί των διαπιστώσεων της ως άνω Ειδικής Εκθεσης Ελέγχου, προσκομίζοντας και κάθε αποδεικτικό στοιχείο των ισχυρισμών του.
Εφόσον η ημερομηνία λήξης των παραπάνω προθεσμιών είναι αργία, αυτή παρατείνεται μέχρι την πρώτη εργάσιμη ημέρα, ενώ οι έγγραφες απόψεις του υπόχρεου υποβάλλονται στην αρμόδια φορολογική αρχή.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, και για τη διευκόλυνση των αρμόδιων φορολογικών αρχών, η κλήση για επιγενόμενη ακρόαση δύναται να επιδοθεί ταυτόχρονα με την ενέργεια εφαρμογής των μέτρων διασφάλισης ή επιδίδεται με απόδειξη ξεχωριστό έγγραφο κλήσης εντός των συγκεκριμένων προθεσμιών.
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι η προθεσμία για κλήση του φορολογούμενου δεν επηρεάζει την προθεσμία άσκησης προσφυγής, ενώ παραμένει η δυνατότητα στο φορολογούμενο να απευθυνθεί με αίτησή του στον αρμόδιο υπουργό για την ολική ή μερική άρση των μέτρων.
Στις περιπτώσεις, πάντως, που με βάση τις έγγραφες απόψεις του υπόχρεου αποδειχθεί ότι δεν πληρούνται για οποιονδήποτε λόγο οι προϋποθέσεις για τη σε βάρος του εφαρμογή των μέτρων διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου, εκδίδεται από την αρμόδια αρχή τροποποιητική ενέργεια, βάσει της οποίας ο υπόχρεος απαλλάσσεται των εν λόγω μέτρων και η οποία κοινοποιείται αντιστοίχως στους αποδέκτες της αρχικής ενέργειας.
Αξιοσημείωτο, ωστόσο, είναι ότι ακόμη και στις περιπτώσεις που εκδίδονται από τα αρμόδια δικαστήρια ακυρωτικές αποφάσεις λόγω νομικής πλημμέλειας των ενεργειών των φορολογικών αρχών και συγκεκριμένα λόγω παράλειψης τήρησης ουσιώδους τύπου της διαδικασίας που συνίσταται στο δικαίωμα του φορολογουμένου να εκθέτει εκ των υστέρων τις απόψεις του, η αρμόδια για την εφαρμογή των μέτρων φορολογική αρχή θα πρέπει σύμφωνα με τις εντολές του κ. Οικονόμου, εφόσον οι λόγοι για τους οποίους αυτά ελήφθησαν εξακολουθούν να υφίστανται, βάσει της ίδιας Ειδικής Εκθεσης Ελέγχου να προβεί σε νέα ενέργεια εφαρμογής των μέτρων και να ακολουθήσει τη διαδικασία, τηρώντας τον τύπο.