Το 1ο Γυμνάσιο Καλαμπάκας στην Κόνιτσα

Το 1° Γυμνάσιο Καλαμπάκας, στο πλαίσιο του προγράμματος ανοικτών περιβαλλοντικών τάξεων «Καλλιστώ», υλοποίησε σχέδιο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην Κόνιτσα στις 14,15 και 16 Απριλίου.

0 361

Το 1° Γυμνάσιο Καλαμπάκας, στο πλαίσιο του προγράμματος ανοικτών περιβαλλοντικών τάξεων «Καλλιστώ», υλοποίησε σχέδιο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην Κόνιτσα στις 14,15 και 16 Απριλίου. Το 1° Γυμνάσιο Καλαμπάκας, στο πλαίσιο του προγράμματος ανοικτών περιβαλλοντικών τάξεων «Καλλιστώ», υλοποίησε σχέδιο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην Κόνιτσα στις 14,15 και 16 Απριλίου. Το σχέδιο, η θεματική ενότητα του οποίου ήταν τα ορεινά και παραποτάμια δασικά οικοσυστήματα και οι περιοχές υε ιδιαίτερη βιοποικιλότητα, αφορούσε 40 μαθητές της Γ τάξης και 4 συνοδούς εκπαιδευτικούς.

Μέσω αυτής της εκπαιδευτικής επίσκεψης, δόθηκε η δυνατότητα στους μαθητές να συνεχίσουν τη σχολική περιβαλλοντική εκπαίδευση η οποία προσαρμόστηκε στις περιβαλλοντικές ιδιαιτερότητες της περιοχής επίσκεψης και εμπλουτίστηκε με πολιτιστικές και ελεύθερου χρόνου δραστηριότητες. Έτσι, απέκτησαν σφαιρική παιδεία, εμπέδωσαν περιβαλλοντικές έννοιες και καλλιέργησαν οικολογικές αξίες, στάσεις και συμπεριφορές.

Αναλυτικότερα, τα αποτελέσματα της επιτυχούς υλοποίησης του προγράμματος ήταν τα ακόλουθα:

  • η καλλιέργεια περιβαλλοντικής και οικολογικής συνείδησης, παιδείας και αγωγή
  • η δημιουργία κώδικα αξιών σχετικά με το περιβάλλον
  • η ενημέρωση για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το περιβάλλον και προσπάθεια ανεύρεσης τρόπωνγια την επίλυση τους
  • η ευαισθητοποίηση των μαθητών απέναντι στο περιβάλλον και την ανάγκη προστασίας του καιδιατήρησης του
  • ο εντοπισμός ορθών πρακτικών και καινοτόμων προσεγγίσεων αναφορικά με την προστασία τουπεριβάλλοντος
  • η βιωματική προσέγγιση της γνώσης σχετικά με το περιβάλλον
  • η ενεργή σύνδεση της σχολικής περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με το περιβάλλον
  • η κατανόηση της δομής και λειτουργίας των δασικών οικοσυστημάτων
  • η απόκτηση γνώσεων σχετικά με τη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής της Κόνιτσας
  • η βελτίωση, αναβάθμιση ή ανάπτυξη ικανοτήτων των μαθητών που αφορούν την παρατήρηση, καταγραφή, σύγκριση, ανάλυση, σύνθεση και επεξεργασία πληροφοριακού υλικού πουσυγκέντρωσαν οι μαθητές κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματος
  • η κατανόηση της σημασίας της βιοποικιλότητας
  • η έκφραση του προσωπικού τους ταλέντου μέσα από δραστηριότητες που σχετίζονταν άμεσα ήέμμεσα με το περιβάλλον
  • η δημιουργία σχέσης συνύπαρξης με τον Εθνικό δρυμό και τα ποτάμια
  • η εξερεύνηση, παρατήρηση, καταγραφή, συσχέτιση, σύγκριση και κατανόηση της αλληλεξάρτησηςτων στοιχείων της φύσης και της σχέσης του ανθρώπου μαζί της
  • η ενημέρωση σχετικά με τοπικές παραδόσεις, ήθη και έθιμα και την πολιτιστική κληρονομιά της Κόνιτσας
  • η ανάπτυξη επικοινωνίας μεταξύ μαθητών και καθηγητών
  • η δημιουργία κλίματος συνεργασίας , η ανάπτυξη δεξιοτήτων συλλογικότητας και η κατανόηση της σπουδαιότητας της ομαδικής εργασίας
  • η εξοικείωση με τη συνύπαρξη με άλλους και η καλλιέργεια δεξιοτήτων ανεύρεσης λύσεων τωνπροβλημάτων που τυχόν προκύπτουν μέσα από αυτή τη συμβίωση
  • η ανάπτυξη, μέσα από την ομαδική εργασία και τον καταμερισμό δραστηριοτήτων, ατομικώνπροσωπικών ικανοτήτων όπως αυτοπεποίθηση, κριτική, αξιοπιστία, συνέπεια, προσαρμοστικότητακαι πρωτοβουλία

Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δραστηριότητες:

  1. Επίσκεψη στο Εθνικό Πάρκο Βόρειας Πίνδου, όπου έγινε ενημέρωση των μαθητών για τηνμεγαλύτερη προστατευόμενη περιοχή στη χώρα μας, η οποία αποτελεί μια από τις πιο σημαντικέςσε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο περιοχές και συνδυάζει μοναδικά το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον.
  2. Επίσκεψη στο Πολεμικό Μουσείο Καλπακιου, όπου οι υπεύθυνοι έκαναν μια σύντομηπεριγραφή των γεγονότων του πολέμου.
  3. Επίσκεψη στο Περιβαλλοντικό Πάρκο Μπουραζανιου και υλοποίηση εκπαιδευτικούπρογράμματος με τίτλο «Επίσκεψη στο δάσος». Εκεί, οι μαθητές περπάτησαν στο μονοπάτιερμηνείας του Δάσους και παρατήρησαν δώδεκα (12) από τα δέκα επτά (17) είδη των δένδρωντου Πάρκου καθώς και τα είδη των ζώων του Πάρκου (ελάφια, πλατόνια, αγριοπρόβατα, αγριογούρουνα, κρικρι και ζαρκάδια). Μετά, επισκέφθηκαν το εργαστήριο επεξεργασίας τωνπεσμένων κεράτων των ελαφιών.
  4. Επίσκεψη στη χαράδρα του Βίκου, όπου οι μαθητές παρατήρησαν το υψηλότερο μονότοξογεφύρι στην Βαλκανική Χερσόνησο. Ταυτόχρονα, έγινε ενημέρωση σχετικά με την ποιότητα τουνερού και την βιοποικιλότητα της χαράδρας.
  5. Επίσκεψη στο Περιβαλλοντικό Κέντρο Κόνιτσας, όπου έγινε ενημέρωση των μαθητών για τηναλληλεπίδραση δάσους και νερού, τις ζώνες βλάστησης, για τη ζωή στο δάσος, την προσφορά τουστη ζωή του ανθρώπου, την θετική και αρνητική επίδραση του ανθρώπου στο δάσος, τηναειφορική διαχείριση φυσικών πόρων και την προστασία του.
  6. Επίσκεψη στο Δημαρχείο Κόνιτσαςσυνάντηση με τον Αντιδήμαρχο και ενημέρωση για τα μέτρα που λαμβάνονται από το Δήμο για την προστασία του δάσους, την διατήρηση της βιοποικιλότητας της περιοχής, τη συντήρηση και διατήρηση του παραδοσιακού τοπίου σε σχέση αρμονίας με το ανθρωπογενές περιβάλλον αλλά και για τα προβλήματα, περιβαλλοντικά και άλλα, που αντιμετωπίζει η περιοχή και τις σημερινές ανθρώπινες δραστηριότητες.
  7. Περιήγηση στην παλιά πόλη της Κόνιτσας και επίσκεψη στο σπίτι της Χάμκως, μητέρας του Αλή-Πασά. Κατόπιν, επισκεφθήκαμε τον ναό του Αγίου Νικολάου στην Κόνιτσα που παρουσιάζει μια ιδιαιτερότητα στην κατασκευή του.<!–[endif]–>
  8. Επίσκεψη στο Περιβαλλοντικό Πάρκο Μπουραζανίου και υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Βιοποικιλότητα». Οι μαθητές ενημερώθηκαν για τη βιοποικιλότητα της περιοχής (χλωρίδας, εντομοπανίδας, ορνιθοπανίδας και πανίδας), παρατήρησαν τους φυτοφράκτες (που προστατεύονται) και πληροφορήθηκαν για την τεράστια σημασία της διατήρησης τους σχετικά με την διατήρηση της βιοποικιλότητας και την βοήθεια τους στην βιολογική γεωργία. Επίσης, από το παρατηρητήριο των Ελληνοαλβανικών συνόρων είδαν την λεκάνη απορροής του Αώου μέχρι που το ποτάμι εισέρχεται στην Αλβανία και συζήτησαν για την τεράστια συμβολή του ποταμού στο μικροκλίμα της περιοχής. Ακόμα, επισκέφθηκαν το Μοναστήρι της Μολυβδοσκέπαστης του 7ου αιώνα και το χωριό Μολυβδοσκέπαστη. Εκεί, ξεναγήθηκαν σε αποστακτήριο τσίπουρου, στο ναό των Αγίων Αποστόλων (16ος αιώνας) και σ’ αυτόν του Αγίου Δημητρίου του 11ου αιώνα
  9. Επίσκεψη στην έξοδο της χαράδρας του Βίκου στο λεκανοπέδιο της Κόνιτσας (Περιοχή Κλειδωνιάς). Οι μαθητές περπάτησαν στο πέτρινο μονοπάτι το οποίο έχει διαφορετική βιοποικιλότητα σε σχέση με τον χαράδρα του Αώου λόγω της μορφολογίας του εδάφους. Έγινε ενημέρωση σχετικά με την ποιότητα του νερού .
  10. Επίσκεψη στο το παραδοσιακό χωριό Μονοδένδρι και παρατήρηση της χαράδρας του Βίκου από το μοναστήρι της Αγ. Παρασκευής .

Θεωρούμε ότι οι μαθητές αποκόμισαν μια καθολικά θετική εμπειρία καθώς τους δόθηκε η δυνατότητα να μετουσιώσουν την εμπειρία σε πράξη, ουσιαστικά επιτρέποντας στην εμπειρία να εξελιχθεί σε μάθηση και να αλλάξουν τον τρόπο σκέψης τους. Γενικότερα, η υλοποίηση του προγράμματος συνέβαλε στην ποιοτική αναβάθμιση γνώσεων και δεξιοτήτων των μαθητών, στην απόκτηση εμπειριών και στην ανάπτυξη καινούργιων ιδεωδών ώστε να γίνουν φορείς μιας νέας περιβαλλοντικής αντίληψης.

 

ag_nikolaos.jpg
bikos.jpg
enimerosi_adi.jpg

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Litespeed Greek Web Hosting by NetSpace.gr