Τα αποτελέσματα της Επισκόπησης απόψεων που πραγματοποίησαν μαθητές του 4ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμπάκας
Την περασμένη Παρασκευή, οι μαθητές του Σχολείου μας βρέθηκαν στο πεζοδρομημένο τμήμα της οδού Τρικάλων για την υλοποίηση της περιβαλλοντικής δράσης: «ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΒΙΩΣΙΜΟ ΧΩΡΟ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ».
Την περασμένη Παρασκευή, οι μαθητές του Σχολείου μας βρέθηκαν στο πεζοδρομημένο τμήμα της οδού Τρικάλων για την υλοποίηση της περιβαλλοντικής δράσης: «ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΒΙΩΣΙΜΟ ΧΩΡΟ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ».
Την περασμένη Παρασκευή, οι μαθητές του Σχολείου μας βρέθηκαν στο πεζοδρομημένο τμήμα της οδού Τρικάλων για την υλοποίηση της περιβαλλοντικής δράσης: «ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΒΙΩΣΙΜΟ ΧΩΡΟ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ».
Αφορμή για τη δραστηριότητα αυτή υπήρξε το επίκαιρο για την πόλη μας ερώτημα: «Άραγε, χρειάζεται ή όχι περισσότερους βιώσιμους/ ελεύθερους χώρους η πόλη μας;».
Αρχικά διερευνήθηκε ο ΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΙΔΙΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ: Οι μαθητές φαντάστηκαν και απεικόνισαν με μια γιγάντια ζωγραφιά, όχι απλώς τον συγκεκριμένο πεζόδρομο, αλλά έναν ιδανικό πεζόδρομο, όπως εκείνοι τον αντιλαμβάνονται, ο οποίος θα μπορούσε να βρίσκεται οπουδήποτε. Έναν πεζόδρομο ευρύχωρο, άνετο, φιλόξενο, καθαρό, προσβάσιμο από όλους, φιλικό για τα παιδιά… Με άλλα λόγια παρουσίασαν έναν «ΙΔΕΟΤΥΠΟ», όπως θα έλεγε ο Max Weber.
Σε δεύτερη φάση διερευνήθηκε Ο ΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, επίσης πολύ σημαντική παράμετρος στην περιβαλλοντική εκπαίδευση. Αυτό έγινε με μια μικρή έρευνα επισκόπηση, τα αποτελέσματα της οποίας έχουν αρκετό ενδιαφέρον και παρουσιάζονται στη συνέχεια:
Τόπος: Πεζόδρομος της Οδού Τρικάλων, στο ύψος του 1ου Δημοτικού Σχολείου.
Χρόνος: Παρασκευή, 27-9-2013 και ώρα 11.00 π.μ. (ώρα αιχμής).
Ερευνητικό εργαλείο: ερωτηματολόγιο 5 ερωτήσεων ανοικτού τύπου.
Δείγμα: τυχαίο: περαστικοί, καταστηματάρχες κτλ, οι οποίοι ρωτήθηκαν με τυχαία επιλογή από τις ομάδες μαθητών-ερευνητών, έως ότου εξαντληθούν τα 100 ερωτηματολόγια που διέθεταν.
Δεν έγινε ανάλυση με βάση δημογραφικά χαρακτηριστικά. Αν και το δείγμα δεν είναι μεγάλο, το θεωρούμε αρκετά ενδεικτικό, λόγω των μεγάλων αποκλίσεων στα σημαντικά θέματα.
Δεδομένα: τα δεδομένα ήταν ποιοτικά (λέξεις, φράσεις) οι οποίες ομαδοποιήθηκαν και στη συνέχεια μετρήθηκε η συχνότητα των ομοειδών απαντήσεων.
Αποτελέσματα της Επισκόπησης
ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Είστε ικανοποιημένος/-η από τους ελεύθερους χώρους στην πόλη;
Περισσότεροι από μισοί ερωτηθέντες (56%) θεωρούν πως χρειάζονται περισσότεροι ελεύθεροι χώροι στην πόλη, ενώ το 32% αισθάνεται ικανοποιημένο μ’ αυτούς που υπάρχουν σήμερα.
Οι απαντήσεις ομαδοποιημένες |
% |
όχι |
56 |
ναι |
32 |
και ναι και όχι |
4 |
δεν απάντησαν στην ερώτηση/ δε γνωρίζουν |
8 |
ΣΥΝΟΛΟ |
100 |
ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Πόσο συχνά περνάτε από εδώ;
Το 44% των ερωτηθέντων περνούν από το σημείο καθημερινά, το 29% πολύ συχνά και το 20% αρκετά συχνά. Μόλις το 6% δήλωσε πως περνάει όχι και τόσο συχνά, ενώ 1% περνάει μια φορά την εβδομάδα. Με την ερώτηση αυτή καταδείχθηκε πως η συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων έχουν καθημερινή σχέση με το συγκεκριμένο σημείο, άρα η άποψή τους είναι βαρύνουσα.
Οι απαντήσεις ομαδοποιημένες |
% |
κάθε μέρα |
44 |
πολύ συχνά |
29 |
Αρκετά συχνά |
20 |
όχι και τόσο συχνά |
6 |
2-3 φορές την εβδομάδα |
1 |
δεν απάντησαν στην ερώτηση/ δε γνωρίζουν |
0 |
ΣΥΝΟΛΟ |
100 |
ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Τι σας αρέσει στο δρόμο που βρισκόμαστε;
Στο μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων (64%) αρέσει το ότι δεν περνούν αυτοκίνητα ή το γεγονός ότι μπορούν να περπατούν άνετα και ελεύθερα. Αντίθετα το 8% δηλώνει πως δεν τους αρέσει τίποτε στο δρόμο αυτό. Θετικά σχολιάζεται ωστόσο το ότι ο πεζόδρομος βρίσκεται σε κεντρικό σημείο της πόλης (6%) και ότι μπορούν τα παιδιά να παίζουν ελεύθερα (5%). Τέλος, σε ποσοστό 2% ανά περίπτωση αρέσει η ύπαρξη ηρεμίας, καθαριότητας ή της θέας προς τα Μετέωρα.
Οι απαντήσεις ομαδοποιημένες |
% |
κυκλοφορώ άνετα, περπατάω ελεύθερα, υπάρχει άπλα |
36 |
δεν περνάνε αυτοκίνητα |
28 |
τίποτε |
8 |
βρίσκεται στο κέντρο της πόλης |
6 |
μπορούν να παίζουν ελεύθερα τα παιδιά |
5 |
τα πάντα |
3 |
είναι καθαρά |
2 |
είναι ήρεμα |
2 |
έχει θέα τα Μετέωρα |
2 |
δεν απάντησαν στην ερώτηση/ δε γνωρίζουν |
8 |
ΣΥΝΟΛΟ |
100 |
ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Τι σας ενοχλεί στο δρόμο που βρισκόμαστε;
Εκείνο που ενοχλεί περισσότερο (28%) είναι το γεγονός ότι παρά την πεζοδρόμηση, κάποιοι οδηγοί συνεχίζουν να περνούν ή να παρκάρουν στο χώρο. Το 23% δεν ενοχλείται από τίποτε, ενώ το 10% ενοχλείται από την ίδια την πεζοδρόμηση και το ότι δεν μπορούν να περάσουν αυτοκίνητα. Λιγότεροι (8%) δηλώνουν πως τους ενοχλούν τα πάντα ή το ότι ο πεζόδρομος δε συγκεντρώνει ακόμη αρκετό κόσμο (7%).
Οι απαντήσεις ομαδοποιημένες |
% |
περνάνε ακόμη μηχανάκια, παρκάρουν αυτοκίνητα, κάποιοι δε σέβονται τον πεζόδρομο |
28 |
δε μ’ ενοχλεί τίποτε |
23 |
δεν μπορούν να περάσουν αυτοκίνητα, μειώθηκε η κυκλοφορία, το γεγονός ότι έγινε πεζόδρομος |
10 |
μ’ ενοχλούν τα πάντα |
8 |
δεν έχει ακόμα κόσμο, είναι άδειος |
7 |
τα τραπέζια και οι καρέκλες στα πεζοδρόμια/ στο οδόστρωμα |
6 |
δεν έχει καλό φωτισμό το βράδυ |
2 |
τα σκυλιά |
2 |
δεν έχει πράσινο και λουλούδια |
2 |
μ’ ενοχλούν πολλά |
2 |
δεν απάντησαν στην ερώτηση/ δε γνωρίζουν |
10 |
ΣΥΝΟΛΟ |
100 |
ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Τι θα θέλατε να αλλάξει;
Οι αλλαγές που προτείνει το 38% των ερωτηθέντων αφορούν στην ανάγκη περαιτέρω διαμόρφωσης και οργάνωσης του πεζόδρομου (ποδηλατόδρομος, πράσινο, παγκάκια, πλακόστρωση κτλ). Επιπρόσθετα, το 12% των ερωτηθέντων προτείνει αυστηρότερα μέτρα, ώστε να μην παραβιάζεται ο πεζόδρομος με τη διέλευση ή τη στάθμευση οχημάτων. Αντίθετα, το 10% προτιμά να επανέλθει ο πεζόδρόμος στην προηγούμενη μορφή του και να δοθεί πάλι στην κυκλοφορία. Λιγότεροι επισημαίνουν την ανάγκη πεζοδρόμησης ολόκληρης της οδού Τρικάλων (6%), να γίνει ο πεζόδρομος πιο ζωντανός (4%) και να υπάρχει πρόβλεψη για τα παιδιά (4%). Τέλος, προτείνεται να υπάρχει πρόβλεψη για τα ζώα (3%), να περνάει λεωφορείο (2%) και να αλλάξει η πολιτική της πόλης (1%).
Οι απαντήσεις ομαδοποιημένες |
% |
να οργανωθεί, να διαμορφωθεί, να υπερυψωθεί, να πλακοστρωθεί, να υπάρχουν παγκάκια, να έχει ποδηλατόδρομο |
23 |
να υπάρχει πράσινο, παρτέρια, λουλούδια |
15 |
να μην τον παραβιάζουν τα αυτοκίνητα, να απαγορευτεί αυστηρά η είσοδος και η στάθμευση αυτοκινήτων |
12 |
να ξαναγίνει όπως πριν, να ξαναγίνει δρόμος |
10 |
να γίνει πεζόδρομος όλη η Τρικάλων, να υπάρχουν περισσότεροι πεζόδρομοι και ελεύθεροι χώροι στην πόλη |
6 |
τα πάντα |
4 |
τίποτα |
4 |
να υπάρχουν χώροι για τα παιδιά |
4 |
να γίνει ζωντανός, να έλκει ντόπιους και τουρίστες |
4 |
να υπάρχει πρόβλεψη για τα ζώα |
3 |
να περνάει λεωφορείο |
2 |
η πολιτική της πόλης |
1 |
Δεν απάντησαν στην ερώτηση/ δε γνωρίζουν |
12 |
ΣΥΝΟΛΟ |
100 |
ΕΠΙΜΕΤΡΟ
Το οικοσύστημα κάθε πόλης, όπως άλλωστε και της δικής μας, δε θα πάψει ποτέ να χρειάζεται παρεμβάσεις και αλλαγές, οι οποίες καθίστανται επιτακτικές εξαιτίας των διαρκώς μεταβαλλόμενων αναγκών της κοινωνίας, της οικονομίας και των θεσμών.
Βασικό ζητούμενο κάθε αλλαγής οφείλει να είναι η διασφάλιση του απαραίτητου βιώσιμου χώρου για όλους: κατοίκους, επισκέπτες, ανθρώπους με κινητικά προβλήματα ή άλλες αναπηρίες, παιδιά, επαγγελματίες, νοικοκυρές, νέους, ηλικιωμένους… Αναπόφευκτα λοιπόν οι αλλαγές οφείλουν να ικανοποιούν ποικίλες ανάγκες και, συνεπώς χρειάζεται να είναι πολυεπίπεδες: συμπλέγματα πεζόδρομων, δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, ποδηλατόδρομοι, αστικά μονοπάτια, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, εκτεταμένοι χώροι πράσινου, παιδότοποι, αθλητικοί χώροι, ανάδειξη στοιχείων πολιτιστικού ή άλλου ενδιαφέροντος κτλ.
Βιώσιμη είναι μια πόλη στην οποία υπάρχει μέριμνα, τόσο για τις ανάγκες του παρόντος, όσο και για εκείνες του μέλλοντος. Είναι η πόλη που σέβεται το περιβάλλον, ενώ αξιοποιεί τις νέες ιδέες και τους νέους ανθρώπους, στηρίζοντας νέες μορφές κοινωνικής συμβίωσης και επιχειρηματικότητας. Το κυριότερο, βιώσιμη είναι η πόλη που διασφαλίζει την ισότητα πρόσβασης σε δημόσιους χώρους ή αγαθά και τη δίκαιη μεταχείριση όλων των πολιτών της…