Απαντήσεις στις ερωτήσεις του θέματος της Νεοελληνικής Γλώσσας των Πανελληνίων Εξετάσεων
Ακολουθούν οι Απαντήσεις ( Οι απαντήσεις είναι ενδεικτικές )
Α1
Το κείμενο πραγματεύεται το διαχρονικό χαρακτήρα της αρχαίας ελληνικής τέχνης στην πορεία της ανθρωπότητας. Τονίζεται ο οικουμενικός χαρακτήρας της τέχνης και η αγωνία του καλλιτέχνη να εκλογικεύσει τις μοιρολατρικές αντιλήψεις της ζωής. Τεκμήριο αυτής της προσφοράς αποτελούν τα αγάλματα, τα οποία από τη μια αναπτερώνουν τη ψυχή από την άλλη παρουσιάζουν την αναγκαιότητα των κοινωνικών δεσμών, απαραίτητη προϋπόθεση ομαλής λειτουργίας της δημοκρατίας. Επίσης επισημαίνεται ο μοναδικός ρόλος της αρχαιοελληνικής τέχνης στη συγκρότηση πολιτείας με ανεξάρτητο πνεύμα και αισθητική καλλιέργεια. Τέλος, εξαίρεται η συμβολή της στην κατάκτηση της αυτογνωσίας και της σταθερής πορείας του ανθρώπου.
Β1
Η αρχαία τέχνη είναι πάντα διαχρονική και εύκολα μπορεί κανείς να διαπιστώσει πόσο έχει επηρεαστεί από αυτή η σύγχρονη τέχνη. Αποτέλεσε τη βάση του νεοελληνικού αλλά και του ευρωπαϊκού πολιτισμού, αφού μέσα από αυτή εκφράστηκαν σκέψεις, ιδέες, κοινωνικά ρεύματα και προβληματισμοί που οδήγησαν στην κατάκτηση της ελευθερίας των ανθρώπινων δικαιωμάτων και του δημοκρατικού πολιτεύματος. Τα έργα τέχνης παραμένουν τα διαχρονικά μνημεία κάθε εποχής, εμπνευσμένα από τις διαχρονικές αξίες του παρελθόντος να θυμίζουν την αξία και τη διαχρονικότητα τους.
Β2 α. Επίκληση στο συναίσθημα
Μέσα πειθούς: αφήγηση «δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο πριν ανακαλύψει τον τέλειο άνθρωπο».
Περιγραφή « το συντροφικό συναπάντημα… αέναο γίγνεσθαι».
Συναισθηματικά φορτισμένες λέξεις «δάμασε» , « τέλεια μορφή», «ιδεατή πληρότητα», ερώτηση- απάντηση «πού η απαρχή της προσπάθειας…..γίγνεσθαι»
Επίκληση στη λογική
Μέσα πειθούς: επιχείρημα «να γιατί…δημιουργία ελευθερίας»
Τεκμήρια (εμπειρικές αλήθειες) «είναι η τέχνη πυξίδα…δημιουργία ελευθερίας»
Β2 β «μεταμόρφωση της ύλης σε πνεύμα»
«να δαμάσει το πάθος και τη μοίρα με τα έργα τέχνης»
«αποκρυστάλλωμα μιας ορθής και όρθιας σκέψης»
«είναι η τέχνη πυξίδα»
Β3 α
επίτευγμα = κατόρθωμα
δαμάσει = τιθασεύσει
μετάβαση = πέρασμα
πληρότητα = αρτιότητα
ουσιώδες = σημαντικό
Β3 β
έλλογη ≠ άλογη
κοντά ≠ μακριά
συνοπτικό ≠ εκτενές
φυσικής ≠ τεχνητής
αιχμαλωτίσει ≠ ελευθερώσει
Β4
Η σύνταξη είναι ενεργητική.
Μετατροπή : Τα πλαίσια μιας πάντα ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας διαγράφονται από τον πολίτη.
Το ζώο δαμάστηκε από την ελληνική τέχνη πριν ανακαλυφθεί ο τέλειος άνθρωπος.
Γ1.
Επικοινωνιακό πλαίσιο: εισήγηση → ομιλία σε ημερίδα του δήμου, ως εκπρόσωπος του σχολείου, Απαιτείται, προσφώνηση, αναφορά σε επίκαιρο γεγονός, αποφώνηση, παράγοντες διέγερσης της προσοχής του ακροατηρίου ( π .χ ρητορικές ερωτήσεις, καθημερινά παραδείγματα).
Πρόλογος
Αναφορά στη σημερινή παγκόσμια ημέρα πολιτισμού , διαφορετικότητας, διαλόγου και ανάπτυξης και σύνδεσης με την τέχνη ως μέσο πολιτισμικής δημιουργίας, άρσης των διαφορών και στοιχείο προόδου.
Προσφορά της τέχνης στους νέους
Καλλιέργειας της κριτικής ικανότητας και διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων.
Ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας.
Λήψη πρωτοβουλιών και δημιουργικών ενεργειών, εξοικείωση και με άλλες μορφές επικοινωνίας. Επαφή με υψηλά ιδανικά και αξίες. Ανάπτυξη των ιδιαίτερων κλίσεων και ταλέντων. Εκδήλωση του συναισθηματικού τους κόσμου. Δημιουργική ενασχόληση και ψυχαγωγία τον ελεύθερό τους χρόνο. Ανάπτυξη των διαπροσωπικών σχέσεων και της συνεργασίας. Σύνδεση με το παρελθόν και με τις αξίες του.
Αποτελεί μέσο διαπολιτισμικής επικοινωνίας και φιλίας των λαών.
Το σχολείο, ως ο βασικός φορέας αγωγής μπορεί να φέρει το νέο σε επαφή με την τέχνη.
Συγκεκριμένα
• Επίσκεψη σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους
• Οργάνωση θεατρικών παραστάσεων
• Επίσκεψη σε πινακοθήκες και αίθουσες τέχνης
• Συστηματική διδασκαλία της ιστορίας της τέχνης και διαθεματική προσέγγιση της
• Πρόσκληση ποιητών και πεζογράφων
• Εξασφάλιση υποδομής για εικαστικές τέχνες (ζωγραφική, γλυπτική κ λ π )