Υπό Αιδεσιμολογιωτάτου Πρωτοπρεσβυτέρου Ευάγγελου Στ. Γκιουζέλη – Η ΝΗΣΤΕΙΑ

« Το γένος τούτο ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή και νηστεία» ( Ματθ. 17,21). Είναι σαφές και ξεκάθαρο πως η σωτηρία του καθενός θα επιτευχθεί με προσευχή και νηστεία.

0 344

« Το γένος τούτο ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή και νηστεία» ( Ματθ. 17,21). Είναι σαφές και ξεκάθαρο πως η σωτηρία του καθενός θα επιτευχθεί με προσευχή και νηστεία.

« Το γένος τούτο ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή και νηστεία» ( Ματθ. 17,21). Είναι σαφές και ξεκάθαρο πως η σωτηρία του καθενός θα επιτευχθεί με προσευχή και νηστεία.

Αλλά ποια είναι η αληθινή νηστεία; Κι εδώ έρχεται ν΄ απαντήσει ο ι. Χ. : « την αληθινή νηστεία να επιδείξουμε, εννοώ δηλαδή την αποχή από τα κακά… εκείνος που νηστεύει πρέπει περισσότερο να χαλιναγωγεί το θυμό, να έχει δεχθεί την πραότητα και την επιείκεια, να έχει συντριμμένη την καρδιά, να απομακρύνει τις ενθυμήσεις των άτοπων και ανάρμοστων επιθυμιών, έχοντας μπροστά του το ακοίμητο εκείνο μάτι του Θεού και το αδωροδόκητο δικαστήριο…» ( Εις Γέν., ομ. Η΄,6-7,ΕΠΕ 2,208-212). Πόσο επιτυχημένα σκιαγραφεί εκείνον που νηστεύει ο ι. Χ. και τι του προτείνει να έχει ως χαρακτηριστικά! Διότι δεν αρκεί μόνον να λέμε πως νηστεύουμε κατά το φαινόμενον, ενώ στην κυριολεξία κατασπαράζουμε τον συνάνθρωπό μας με μανία προκαλλώντας πολλές φορές την θυμηδία και την αποστροφή των άλλων, καταντώντας έτσι υποκριτές και φαρισαϊζοντες.

ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ

Κατ αρχάς η νηστεία έχει την ιδιότητα της καλής συντήρησης του σώματος, ώστε να αποφεύγονται βλαβερές ουσίες που οδηγούν σε αρρώστιες. Κι αυτές μπορεί να είναι τόσο σωματικές, όσο και ψυχικές: « Ταπεινώνει το σώμα και χαλιναγωγεί τις ορμές και τα σκιρτήματα της σάρκας, κάνει την ψυχή πιο καθαρή, της δίνει φτερά, την ανεβάζει ψηλά και την κάνει ανάλαφρη». ( Εις Γέν. Ομ. Ι΄, 2,ΕΠΕ 2, 244).

Ακόμη είναι ένα είδος θεραπείας για το σώμα, για τον οργανισμό, διότι η ανθρώπινη φύση είναι ράθυμη και παραδίδεται περισσότερο στις ανέσεις και στις απολαύσεις.

Κύριος σκοπός όμως είναι η συμμετοχή στη θεία Κοινωνία με καθαρή ψυχή: « …γι΄ αυτό οι Πατέρες παρέτειναν το στάδιο της νηστείας δίνοντας σε μας προθεσμία για μετάνοια, ώστε να προσέλθουμε στη θεία Κοινωνία καθαρμένοι και τακτοποιημένοι ψυχικά». ( Εις Ησ., ομ. ΣΤ΄, 3, ΕΠΕ 8Α ,434).

ΑΞΙΑ ΚΑΙ ΩΦΕΛΕΙΕΣ ΤΗΣ

Αξίζει η νηστεία περισσότερο από όλους τους θησαυρούς της γης, διότι είναι θέμα πνευματικό. Είναι το μέγιστο όπλο κατά του διαβόλου μαζί με το Σταυρό. Κι ο Κύριός μας νήστευσε, όχι επειδή είχε ο ίδιος ανάγκη, αλλά να μας διδάξει, πως πρέπει να χαλιναγωγούμε τα πάθη και να αντιστεκόμαστε στον πονηρό. Ακόμη αξίζει, διότι είναι μια από τις αρετές που οδηγούν ευθύς στον Παράδεισο, αλλά με πραότητα και ταπεινοφροσύνη. Έχει αυτή την ιδιότητα, να πετυχαίνει την ταπείνωση σε εκείνον που την τηρεί (τη νηστεία).

Τέλος οι ωφέλειες είναι, πως προφυλάγει από τις επιθέσεις των δαιμόνων, ανακαλεί την απόφαση του Θεού και συγκρατεί τη μανία των παθών. Μας επαναφέρει στην ελευθερία και φέρνει την ηρεμία των λογισμών.

Ακόμη είναι η μητέρα της υγείας, τόσο της σωματικής, όσο και της ψυχικής. Καταστέλλει τις άλογες επιθυμίες και επιφέρει την σωφροσύνη. Επίσης βοηθεί στην αυτοσυγκέντρωση και την ενδοσκόπηση. Τελικά με τη νηστεία και την προσευχή καταφέρνουν τον εξαγιασμό του ανθρώπου. Ας γίνουμε λοιπόν οπαδοί της γνήσιας νηστείας, ώστε να πετύχουμε το ποθούμενο, που είναι ο εξαγιασμό μας.

Υπό Αιδεσιμολογιωτάτου Πρωτοπρ/ρου π. Ευαγγέλου Στ. Γκιουζέλη Θεολόγου Προϊσταμένου Μητρ. Ι. Ν. Αγ. Βησ/νος Καλαμπάκας.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Litespeed Greek Web Hosting by NetSpace.gr