Το 1ο Γυμνάσιο Καλαμπάκας, στο πλαίσιο της δράσης του προγράμματος ERASMUS+, ΚΑ229 για τα σχολικά έτη 20018-2020, πραγματοποίησε την πρώτη κινητικότητα επτά (7) μαθητών και τριών (3) συνοδών εκπαιδευτικών, μελών της παιδαγωγικής ομάδας του σχεδίου W.I.N.G.S. – Wellbeing Improvement for New Generations at Schools, στο Λεμπόρκ της Πολωνίας από τις 22 έως τις 28 Οκτωβρίου 2018. Συμμετείχαν σχολεία από άλλες πέντε Ευρωπαϊκές χώρες (Ισπανία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Πολωνία, Φιλανδία). Οι βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι η ενημέρωση των μαθητών σχετικά με τους παράγοντες που συντελούν στην ευημερία τους και η ευαισθητοποίηση τους αναφορικά με τις παραμέτρους που επηρεάζουν και αποδυναμώνουν την ευημερία (π.χ. εκφοβισμός, κάπνισμα, κακή διατροφή έλλειψη άσκησης, εθισμός σε video games και στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης).
Η δράση ξεκίνησε την Τρίτη, 23/10 με θερμές εκδηλώσεις υποδοχής, πρώτα στο γυμναστήριο του σχολείου Szkola Podstawowa nr 1 wLeborku από τη Διευθύντρια, τους καθηγητές και μαθητές και, στη συνέχεια, από τον Δήμαρχο και Αντιδήμαρχο της Πόλης σε αίθουσα του Δημαρχείου, όπου οι συμμετέχοντες παρακολούθησαν βίντεο με την ιστορία του Λεμπόρκ. Ακολούθησαν πολλές ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες μεταξύ των μαθητών των έξι χωρών, με κορυφαία τον διαγωνισμό για την επιλογή του LOGO. Η ομάδα μας κατέλαβε την δεύτερη θέση με πρώτη την ομάδα της Ισπανίας, που έλαβε το χρηματικό ποσό των 100 ευρώ ως βραβείο.
Την Τετάρτη, 24/10, το πρόγραμμα περιελάμβανε ημερήσια μετακίνηση και γνωριμία της ευρύτερης περιοχής. Έγινε ξενάγηση στο Γκντανσκ, με κορυφαία σημεία ενδιαφέροντος τη Βασιλική Mariacka, τον Πύργο, τον καθεδρικό Ναό Gdansk Oliwa και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Αλληλεγγύης, στη Γκντίνια και στο Σοπότ, το εκπληκτικό θέρετρο στην παραλία της Βαλτικής.
Η Πέμπτη, 25/10, αφιερώθηκε σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες οι οποίες ξεκίνησαν με τις παρουσιάσεις κάθε εθνικής ομάδας με θέμα «Το Σχολείο, η Πόλη, η Χώρα μου». Κατόπιν, αφού χωρίστηκαν οι μαθητές σε διακρατικές ομάδες, διενεργήθηκε τεστ γνώσεων με το εργαλείο Kahoot και απάντησαν σε ερωτήσεις που αφορούσαν στις παρουσιάσεις ούτως ώστε να διασφαλιστεί ότι ήταν ενεργοί ακροατές, και, συνεπώς αποκόμισαν τις απαραίτητες γνώσεις. Οι δραστηριότητες αυτής της ημέρας ολοκληρώθηκαν με την επίσκεψη σε εταιρία παραγωγής μηχανών και εξαρτημάτων για την τυποποίηση προϊόντων κοτόπουλου.
Την Παρασκευή, 26/10, πραγματοποιήθηκε τιμητική εκδήλωση στο σχολείο από μαθητές της χώρας υποδοχής οι οποίοι ανέδειξαν την κουλτούρα των συμμετεχόντων χωρών. Στη συνέχεια, σε αίθουσα του σχολείου, οι μαθητές μοιρασμένοι σε διακρατικές ομάδες παρουσίασαν ομαδοσυνεργατικά την έρευνα που είχε πραγματοποιηθεί με θέμα την ευημερία τους σε όλα τα επίπεδα (σχολικό, κοινωνικό, σωματικό, διανοητικό, ψυχολογικό). Τα αποτελέσματα δόθηκαν με τη μορφή γραφημάτων που απεικόνιζαν τις απαντήσεις όλων των μαθητών των συμμετεχόντων σχολείων στο ερωτηματολόγιο KIDSCREEN-27, Health Questionnaire for Children and Young People, Child and Adolescent Version, 8 to 18 Years English (UK). Έγιναν συγκρίσεις των αποτελεσμάτων που προέκυψαν σε κάθε χώρα, τα οποία αναλύθηκαν, συζητήθηκαν και οδήγησαν στην εξαγωγή συμπερασμάτων. Τέλος, αξιολογήθηκε το πρόγραμμα και απονεμηθήκαν πιστοποιητικά και βραβεία.
Το Σάββατο, 27/10, υλοποιήθηκε επίσκεψη με ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τη Λέμπα στους κινούμενους αμμόλοφους στο Εθνικό Πάρκο Slawinski. Δόθηκε γεύμα σε χώρο κατασκήνωσης όπου καλλιεργήθηκαν βιωματικά δεξιότητες ζωής με τη διενέργεια δραστηριοτήτων στο δάσος (κατασκευή σκηνής με κλαδιά, πέρασμα δύσκολων μονοπατιών). Ο ενθουσιασμός των μαθητών επιβεβαίωσε αυτό που οι σύγχρονοι παιδαγωγοί υποστηρίζουν και ο Κομφούκιος διατύπωσε πολλά χρόνια πριν: «Πες μου και θα ξεχάσω. Δείξε μου και ίσως να θυμάμαι. Κάνε με να το βιώσω και θα το καταλάβω».
Ξεκινήσαμε το ταξίδι της επιστροφής κουβαλώντας μαζί με τις αποσκευές μας εμπειρίες μοναδικές. Γνωρίσαμε κουλτούρες και ανθρώπους τόσο διαφορετικούς και τόσο ίδιους συνάμα. Μοιραστήκαμε γνώσεις, ανησυχίες και οράματα. Συνεργαστήκαμε με ζήλο και θέρμη ενώνοντας τις φωνές μας για να γίνουν τα σχολεία μας χώροι ευημερίας για τις νέες γενιές, χώροι που θα υιοθετήσουν απόψεις όπως αυτή του Αμερικανού Φιλόσοφου και συγγραφέα John Dewey: «Η εκπαίδευση δεν είναι η προετοιμασία για τη ζωή, είναι η ίδια η ζωή». Τέτοιο ήταν αυτό το εκπαιδευτικό μας ταξίδι, ένα ταξίδι ζωής όπου κανείς συνειδητοποιεί πως «Το μυαλό δεν είναι ένα δοχείο που πρέπει να γεμίσει αλλά μια φωτιά που πρέπει ν΄ ανάψει» (Πλούταρχος).