Χαράτσι στα τέλη κυκλοφορίας
«Τσουχτερά» τέλη κυκλοφορίας που θα κλιμακώνονται ανάλογα με την επιβάρυνση που προκαλεί κάθε όχημα στο περιβάλλον και θα αυξήσουν κατά 40% τα έσοδα (από τέλη κυκλοφορίας και ΦΠΑ αγοράς νέων αυτοκινήτων) καλούνται να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων στο τέλος του έτους.
«Τσουχτερά» τέλη κυκλοφορίας που θα κλιμακώνονται ανάλογα με την επιβάρυνση που προκαλεί κάθε όχημα στο περιβάλλον και θα αυξήσουν κατά 40% τα έσοδα (από τέλη κυκλοφορίας και ΦΠΑ αγοράς νέων αυτοκινήτων) καλούνται να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων στο τέλος του έτους. «Τσουχτερά» τέλη κυκλοφορίας που θα κλιμακώνονται ανάλογα με την επιβάρυνση που προκαλεί κάθε όχημα στο περιβάλλον και θα αυξήσουν κατά 40% τα έσοδα (από τέλη κυκλοφορίας και ΦΠΑ αγοράς νέων αυτοκινήτων) καλούνται να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων στο τέλος του έτους. Κατά τη χθεσινή συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής με θέμα την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από την οδική κυκλοφορία ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ εισηγήθηκε, εκτός από την αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, σχέδιο απόσυρσης παλαιών οχημάτων και αλλαγή του συστήματος εισόδου στον Δακτύλιο, με τον αποκλεισμό παλαιών οχημάτων ηλικίας άνω των 15 ετών από το κέντρο κατά τις ώρες λειτουργίας του.
Ολα αυτά τη στιγμή που τον Αύγουστο εκπνέει η ρύθμιση της μείωσης των τελών ταξινόμησης που οδήγησε χιλιάδες πολίτες στην αγορά οχημάτων μεγάλου κυβισμού, για τα οποία θα απαγορευθεί η ελεύθερη κυκλοφορία στον Δακτύλιο λόγω μη τήρησης των προβλεπόμενων περιβαλλοντικών όρων…
Στόχος, όπως αναφέρθηκε σε σχετική συνέντευξη Τύπου, είναι η μείωση των ρύπων κατά 25-35% έως το 2012 και μέχρι 60% έως το 2015. Θετική υποδοχή επιφύλαξε στα νέα μέτρα ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αυτοκινήτων, ενώ τη δυσαρέσκειά τους εξέφρασαν πολιτικά κόμματα.
Για την εφαρμογή των νέων μέτρων τα οχήματα κατηγοριοποιούνται σε 4 κλάσεις με βάση την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλεί ο κινητήρας τους.
Ετσι, στην κλάση Α εντάσσονται οχήματα με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές ρύπων και ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας από 01/01/ 2005, στην κλάση Β οχήματα με μέτριες εκπομπές και ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας από 01/01/ 2000, στην κλάση Γ οχήματα με υψηλές εκπομπές και ημερομηνία κυκλοφορίας από 01/01/1996 και στην κλάση Δ οχήματα με πολύ υψηλές εκπομπές και ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας πριν από τις 31/12/1995.
Σύμφωνα με τα νέα μέτρα, τα «καθαρά» αυτοκίνητα της Α κλάσης θα έχουν μείωση τελών κατά 18 ευρώ, ενώ για τα υπόλοιπα θεσμοθετούνται «περιβαλλοντικά» τέλη κυκλοφορίας, αυξημένα από 50 έως 150 ευρώ σε σχέση με τα υφιστάμενα τέλη.
Παράλληλα, το σχέδιο περιλαμβάνει οικονομικά κίνητρα της τάξεως των 500 έως 3.200 ευρώ -ανάλογα με τον κυβισμό- για την απόσυρση παλαιών οχημάτων και την αγορά οχημάτων σύγχρονης τεχνολογίας.
Κίνητρα
Τέλος, με τα μέτρα θεσπίζεται ο Πράσινος Δακτύλιος, με τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν λιγότερα από 140 γραμμάρια ρύπων ανά χιλιόμετρο να κυκλοφορούν ελεύθερα στα όριά του και τα παλαιά οχήματα να εξορίζονται από αυτόν.
«Μέτρα που δεν είναι αποσπασματικά, αλλά συναποτελούν μια ολοκληρωμένη δέσμη και δίνουν έμφαση και προτεραιότητα στην περιβαλλοντική διάσταση» χαρακτήρισε το σχέδιο για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από την οδική κυκλοφορία ο κ. Σουφλιάς, επισημαίνοντας ότι «το πρόβλημα είναι σημαντικό και σίγουρα δεν αντιμετωπίζεται από τη μία μέρα στην άλλη».
Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ απέκλεισε την πιθανότητα τοποθέτησης διοδίων εντός της πόλης, ενώ άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο μελλοντικής διεύρυνσης του Δακτυλίου και εφαρμογής του σε άλλα αστικά κέντρα της χώρας.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
Από -18 έως +150 από το 2010
Αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, ο οποίος μέχρι σήμερα διαμορφωνόταν με βάση τον κυβισμό των οχημάτων.
Πλέον η κλιμάκωση της χρέωσης θα βασίζεται τόσο στον κυβισμό του οχήματος όσο και στην περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλεί ο κινητήρας του.
Το μέτρο επιδιώκεται να λειτουργήσει ως αντικίνητρο για την κυκλοφορία οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας ή μεγάλης ηλικίας, αφού γι αυτές τις κατηγορίες διαμορφώνονται περιβαλλοντικά τέλη «φωτιά».
Τα τέλη κυκλοφορίας για τα υβριδικά αυτοκίνητα κάτω των 2.000 κυβικών εκατοστών παραμένουν μηδενικά, ενώ θεσπίζονται τέλη κυκλοφορίας για υβριδικά οχήματα άνω των 2.000 κυβικών, ίσα με το μισό των τελών για τα αυτοκίνητα κλάσης Α. Τα τέλη θα παραλαμβάνονται όπως και τώρα στο τέλος της χρονιάς, από πιστοποιημένα σημεία, με απαραίτητη προϋπόθεση την προσκόμιση κάρτας ελέγχου καυσαερίων του οχήματος.
Το μέτρο θα εφαρμοστεί από το τέλος του 2009.
Παράδειγμα:
Ιδιοκτήτης οχήματος 1.400 κ.ε. με χρονολογία πρώτης κυκλοφορίας πριν από το 1995 θα καταβάλει για τέλη κυκλοφορίας 352 ευρώ, ενώ πέρυσι κατέβαλε 202 ευρώ.
Φορτηγά που εντάσσονται στην κατηγορία Α θα πληρώσουν 30% χαμηλότερα τέλη, ενώ φορτηγά της κλάσης Δ τέλη αυξημένα κατά 20%.
Σε υβριδικό αυτοκίνητο άνω των 2.000 κ.ε. θα αντιστοιχούν τέλη 214 ευρώ.
ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΙΧ
Εως 3.200 το όφελος για την αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων
Παρέχονται οικονομικά κίνητρα για την απόσυρση παλαιών οχημάτων και την αντικατάστασή τους από εκσυγχρονισμένα οχήματα κλάσης Α.
Το πρόγραμμα θα διαρκέσει σε πρώτη φάση μέχρι το 2012.
Οποιος επιλέξει παράλληλα με την απόσυρση του παλαιού οχήματός του να προχωρήσει σε αγορά νέου θα χρηματοδοτείται επιπλέον με 1.000 ευρώ ανεξαρτήτως κυβικών μέτρων.
Οι ιδιοκτήτες ελαφρών φορτηγών θα χρηματοδοτούνται για απόσυρση και νέα αγορά με επιπλέον 1.500 ευρώ, ενώ για τα βαρέα οχήματα τα οικονομικά κίνητρα κλιμακώνονται ανάλογα με την κατηγορία τους.
Η ρύθμιση αναμένεται να ισχύσει με την υπογραφή της σχετικής υπουργικής απόφασης, η οποία εκτιμάται ότι θα λάβει χώρα εντός του Αυγούστου.
Το μέτρο δεν θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί από τα επιπλέον έσοδα που θα προκύψουν από τις περιβαλλοντικές προσαυξήσεις των υφιστάμενων τελών και από τα πρόσθετα έσοδα του κράτους λόγω της αυξημένης ζήτησης νέων αυτοκινήτων που εκτιμάται ότι θα σημειωθεί.
Παράδειγμα:
Για αποσυρόμενο όχημα μικρότερο των 900 κυβικών δίνονται 500 ευρώ.
Για αποσυρόμενο όχημα μεγαλύτερο των 2.400 κυβικών δίνονται 2.200 ευρώ.
Ιδιοκτήτης παλαιού οχήματος 1.400 κυβικών που θέλει να αποσύρει το όχημά του και να αγοράσει άλλο νέας τεχνολογίας θα χρηματοδοτηθεί με συνολικά 2.000 ευρώ.
Ιδιοκτήτης ελαφρού φορτηγού 2.400 κ.ε. που αποσύρει το παλαιό όχημά του και αγοράζει νέο θα χρηματοδοτηθεί με συνολικά 3.300 ευρώ.
ΕΩΣ ΤΟ 2012
Θα αποσυρθούν 730.000 ΙΧ
Περίπου 50.000 οχήματα ΙΧ και 9.000 ελαφρά φορτηγά εκτιμά το ΥΠΕΧΩΔΕ ότι θα αποσυρθούν το έτος 2009 στο πλαίσιο του προγράμματος απόσυρσης, ενώ την ίδια χρονική περίοδο αναμένεται να πωληθούν περίπου 240.000 νέα αυτοκίνητα και 29.000 ελαφρά φορτηγά.
Το 2010 προβλέπεται να αποσυρθούν 250.000 αυτοκίνητα και το 2011 230.000, με τις πωλήσεις ΙΧ οχημάτων νέας τεχνολογίας να ανέρχονται στις 320.000 και 310.000 αντίστοιχα. Το 2012 αναμένεται να αποσυρθούν 200.000 οχήματα ΙΧ.
Η συνολική δαπάνη απόσυρσης και ανανέωσης του στόλου οχημάτων για την περίοδο 2009-2012 εκτιμάται ότι θα κυμανθεί στα 2,3 δισ. ευρώ, ενώ τα επιπλέον έσοδα των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας και του ΦΠΑ από τις επιπλέον πωλήσεις οχημάτων υπολογίζονται στο 1,7 δισ. ευρώ.
ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΔΑΚΤΥΛΙΟΣ
Εξορίζονται από το κέντρο τα παλαιά ρυπογόνα ΙΧ
Το συμβατικό σύστημα Δακτυλίου στην Αθήνα αντικαθίσταται από τον Πράσινο Δακτύλιο, με τα παλαιού τύπου οχήματα να «εξορίζονται» από το κέντρο της πόλης κατά τις ώρες λειτουργίας του Δακτυλίου, ανεξαρτήτως ζυγής ή μονής ημέρας.
Σύμφωνα με το νέο σύστημα, τα αυτοκίνητα κλάσης Α που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140g/km θα εισέρχονται στον Δακτύλιο ανεξαρτήτως μονών ή ζυγών ημερών και θα φέρουν λευκό σήμα κολλημένο στο παρμπρίζ. Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται φορτηγά και τουριστικά λεωφορεία των κλάσεων Α, Β και Γ.
Οχήματα κλάσης Α που εκπέμπουν περισσότερα από 140 g/km διοξειδίου του άνθρακα και οχήματα των κλάσεων Β και Γ θα εισέρχονται στον Δακτύλιο με το σύστημα μονά – ζυγά και θα φέρουν γκρι σήμα. Οχήματα κλάσης Δ θα εισέρχονται στον Δακτύλιο μόνο εκτός ωρών λειτουργίας του και θα φέρουν κόκκινο σήμα.
Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται φορτηγά και τουριστικά λεωφορεία άνω των 15 ετών. Η κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων οχημάτων εξακολουθεί να απαγορεύεται εντός της πόλης, ενώ η κυκλοφορία των δικύκλων επιτρέπεται ανεξαρτήτως Δακτυλίου.
Το μέτρο αναμένεται να εφαρμοστεί από την 01/09/2011. Μετά την ολοκλήρωση των έργων του μετρό και την ανανέωση του στόλου των οχημάτων μέσω της απόσυρσης θα εξεταστεί το ενδεχόμενο διεύρυνσης του Δακτυλίου. Ο Πράσινος Δακτύλιος μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλα αστικά κέντρα της χώρας, ύστερα από σχετική απόφαση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ
Θα μειωθούν σημαντικά οι εκπομπές
Σημαντική μείωση των εκπομπών ρύπων στην ατμόσφαιρα προβλέπει η μελέτη του ΥΠΕΧΩΔΕ μετά την εφαρμογή των μέτρων.
Σύμφωνα με την περιβαλλοντική αποτίμηση του υπουργείου, η ανανέωση του στόλου των οχημάτων -με την απόσυρση των παλαιών και την αγορά άλλων νέας τεχνολογίας- μέχρι το 2012 θα έχει επιφέρει μείωση κατά περίπου 25% της εκπομπής οξειδίων του αζώτου και σωματιδίων και μείωση κατά περίπου 35% της εκπομπής μονοξειδίου του άνθρακα και υδρογονανθράκων.
Μέχρι το 2015 το ΥΠΕΧΩΔΕ εκτιμά πως οι μειώσεις θα κυμαίνονται σε επίπεδα της τάξεως του 50% – 60% χαμηλότερα από την υφιστάμενη κατάσταση. Ως προς τον Πράσινο Δακτύλιο, οι αναμενόμενες μειώσεις για μια τυπική ημέρα θα ανέρχονται, σύμφωνα με το υπουργείο, στο 60% ως προς τις εκπομπές CO, στο 68% στις εκπομπές υδρογονανθράκων, στο 47% στις εκπομπές οξειδίου του αζώτου και στο 61% στις εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων.