Αγώνας δρόμου για να κλείσουν οι χωματερές
Τουλάχιστον 7,4 εκατ. ευρώ ημερησίως θα κληθεί να πληρώσει η Ελλάδα μετά την 1η Ιανουαρίου 2009 για τη λειτουργία των παράνομων χωματερών. Το συγκεκριμένο πρόστιμο (7.440.000 ευρώ ημερησίως) αποτελεί… αισιόδοξη εκδοχή, καθώς θα επιβληθεί μόνον εφόσον κατορθώσει η Ελλάδα ως το τέλος του έτους να κλείσει 1.555 παράνομες χωματερές, και να διατηρήσει σε λειτουργία «μόλις» 492.
Τουλάχιστον 7,4 εκατ. ευρώ ημερησίως θα κληθεί να πληρώσει η Ελλάδα μετά την 1η Ιανουαρίου 2009 για τη λειτουργία των παράνομων χωματερών. Το συγκεκριμένο πρόστιμο (7.440.000 ευρώ ημερησίως) αποτελεί… αισιόδοξη εκδοχή, καθώς θα επιβληθεί μόνον εφόσον κατορθώσει η Ελλάδα ως το τέλος του έτους να κλείσει 1.555 παράνομες χωματερές, και να διατηρήσει σε λειτουργία «μόλις» 492.
Τουλάχιστον 7,4 εκατ. ευρώ ημερησίως θα κληθεί να πληρώσει η Ελλάδα μετά την 1η Ιανουαρίου 2009 για τη λειτουργία των παράνομων χωματερών.
Το συγκεκριμένο πρόστιμο (7.440.000 ευρώ ημερησίως) αποτελεί… αισιόδοξη εκδοχή, καθώς θα επιβληθεί μόνον εφόσον κατορθώσει η Ελλάδα ως το τέλος του έτους να κλείσει 1.555 παράνομες χωματερές, και να διατηρήσει σε λειτουργία «μόλις» 492.
Στην περίπτωση αυτή, θα έχουμε το δικαίωμα να επιδιώξουμε και αναστολή των προστίμων, καθώς, όπως δήλωσε ο υφυπουργός Οικονομικών, Γιάννης Παπαθανασίου, «από την πλευρά της ΕΕ, έχουμε δει ότι είναι διατεθειμένοι να δείξουν κατανόηση».
Τα τεράστια πρόστιμα «θα παρακρατηθούν από τους πόρους που δικαιούται η χώρα και θα κατανεμηθούν στους δήμους οι οποίοι διατηρούν τις παράνομες χωματερές», όπως ξεκαθάρισε ο υφυπουργός Εσωτερικών Αθανάσιος Νάκος.
Εντούτοις, η απόφαση της κυβέρνησης να καταβληθούν τα πρόστιμα από τους ίδιους τους δήμους προκάλεσε ήδη την έντονη αντίδραση του προέδρου της ΚΕΔΚΕ, Νικήτα Κακλαμάνη.
Το 2004 λειτουργούσαν 2.974 παράνομες χωματερές στη χώρα. Έως σήμερα έχουν κλείσει και αποκατασταθεί 927 χωματερές σε όλη την Ελλάδα. Περισσότερες από 250, μάλιστα, έχουν κλείσει τους τελευταίους τρεις μήνες.
Το 2003 η Ελλάδα είχε παραπεμφθεί στο Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων για τη λειτουργία παράνομων χωματερών. Το 2005 καταδικάστηκε για την ύπαρξη 1.125 παράνομων χωματερών, για τις οποίες είχε δεσμευθεί ότι θα αποκατασταθούν ως τις 31 Δεκεμβρίου 2008.
Από τις χωματερές που πρέπει να αποκατασταθούν έως το τέλος του 2008, ποσοστό 65% είναι μέσης και υψηλής επικινδυνότητας.
Tα στραγγίσματα (δηλ. τα υγρά απόβλητα) που παράγει η επικίνδυνη χωματερή είναι αυξημένης τοξικότητας και επιβαρύνουν τα επιφανειακά ύδατα, τα υπόγεια ύδατα και το έδαφος.
Εξίσου επιβαρυντικές είναι οι συνέπειες στην ατμοσφαιρική ρύπανση, ενώ τεράστια είναι η απειλή για τη δημόσια υγεία.
Οι ανεξέλεγκτες χωματερές προκαλούν επιδημιολογικές εξάρσεις στις γύρω περιοχές και οι τοξικές ουσίες, που εκλύουν, προκαλούν προβλήματα στο αναπνευστικό και πεπτικό σύστημα.
Ειδικότερα για την περιφέρεια Θεσσαλίας σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία έχουν αποκατασταθεί 149 χωματερές, στόχος είναι να αποκατασταθούν άλλες 272 και να παραμείνουν ενεργές 61.
Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ